QC Slide
دعوای اپل و کوالکام با سازش به پایان رسید

بعد از 2 سال دعوای حقوقی در چندین کشور جهان، اپل و کوالکام در اقدامی سورپرایز کننده قبول کردن تمام دعواهاشون رو کنار بزارن و توافق کنن!

دو سال پیش اپل از کوالکام به خاطر باج خواهی و رفتار غیرمنصفانه در فروش پتنت های مرتبط به مودم های 4G شکایت کرده بود و در گوشی های جدیدش از مودم های اینتل استفاده کرد. کوالکام هم برای مقابله به مثل، بابت نقض پتنت هاش از اپل در دادگاه های کشورهای مختلف شکایت کرد.

در این توافق که جزییات خیلی کمی از اون منتشر شده، اپل قبول کرده یک مبلغ گنده بابت استفاده از پتنتهای کوالکام از زمانی که اولین بار شکایت کرد تا الان به کوالکام پرداخت کنه. همچنین اپل یک قرارداد امضا کرده که به موجب اون میتونه تا 6 سال اینده از پتنتهای کوالکام استفاده کنه که قابل تمدید تا دو سال بعدشم هست. علاوه بر این اپل خرید مودم و به خصوص مودمهای 5G از کوالکام رو از سر میگیره و در دیوایس های جدیدش از اونها استفاده میکنه و در نهایت این دو شرکت تمام شکایت هایی که در سراسر جهان از هم کردن رو پس میگیرن.

در کمال تعجب چند ساعت بعد از این خبر، شرکت اینتل اعلام کرد از بازار مودم های 5G برای موبایل به طور کامل خارج میشه. چون با سوییچ کردن اپل به سمت مودمهای 5G کوالکام، اینتل بدون مشتری بزرگی مثل اپل راه روشنی برای سودهی در این بازار نداره.

QC Slide

بعد از این خبر، قیمت سهام کوالکام 23 درصد افزایش پیدا کرد که بالاترین از سال 1999 هست. اما این رفتار غیرمنصفانه کوالکام در فروش پتنت هاش هنوز هم شاکیانی داره و شکایت کمیسیون تجارت فدرال امریکا از این شرکت در حال طی روند قضاییش هست.

منبع:apple