مایکروسافت در آپدیت جدید ویندوز سنگ تمام گذاشته

مایکروسافت در آپدیت جدید ویندوز سنگ تمام گذاشته:

خبر خوب برای توسعه دهندگان، برنامه نویسان و مدیران سیستمی که از ویندوز استفاده میکنن اینه که بالاخره مایکروسافت قرار هست کنسول ویندوز رو یک تغییر اساسی بده و قابلیتهای موردانتظاری به اون اضافه کنه. کنسول جدید ویندوز که Windows Terminal نام خواهد داشت از تب ها پشتیبانی میکنه، امکان استفاده از همه کنسول های ویندوز از جمله CMD و Powershell و WSL رو در یک پنجره داره.

این کنسول متن هارو از طریق GPU رندر میکنه و در نتیجه میتونه طیف وسیعی از متن ها از جمله اموجی هارو در کنسول نمایش بده. همچنین کاربر میتونه برای کنسول در ویندوز ترمینال پروفایلی داشته باشه و تم های مدنظرش رو مستقلا روی اونها اعمال کنه.

ویندوز کنسول متن باز خواهد بود، از افزونه ها پشتیبانی خواهد کرد و از طریق مایکروسافت استور اپدیت خواهد شد. مایکروسافت قرار هست نسخه بتای اون در تابستان امسال برای ویندوز 10 از طریق استور عرضه کنه.

مایکروسافت در آپدیت جدید ویندوز سنگ تمام گذاشته

‏در خبری تکمیلی هم مایکروسافت قرار هست نسخه سبکتری از کرنل لینوکس رو به ویندوز بیاره و قابلیت WSL رو یک بهبود اساسی بده. WSL سیستمی بود که در ویندوز میشد به دستورات لینوکسی در ویندوز

دسترسی داشت و از اونها در محیط ویندوز بدون نصب لینوکس استفاده کرد.

اما این سیستم خالی از مشکل نبود، چون مایکروسافت دستورات لینوکس رو با شبیه سازی اونها در هسته ویندوز اجرا میکرد که باعث محدودیتهایی در تنوع اجرای دستورات و همچنین سرعت اونها میشد. ولی حالا در نسخه دوم WSL با اوردن کرنل لینوکس به ویندوز، بدون هیچ شبیه سازی، کاربر میتونه دستورات لینوکس رو مستقیما در کرنل لینوکس اجرا کنه و به ابزارهایی مثل داکر در این سیستم دسترسی داشته باشی. همچنین به سبب این تغییر حالا سرعت کار با فایلها در این سیستم بین 5 تا 20 برابر شده! این قابلیت در تابستان امسال برای بتا در ویندوز اینسایدر عرضه میشه.

WSLStore

منبع:Anandtech