148622 phones review htc desire 12s review image1 hvwgnzesrr
بررسی تلفن هوشمند اچ تی سی Desire 12S

شرکت اچ تی سی یکی از برندهای برجسته تولیدکننده تلفن هوشمند تایوانی محسوب می شود که در چند سال گذشته از میزان تلفن های هوشمند خود کاسته است. باتوجه به روند رو به افت این شرکت، از میزان معرفی محصولات جدید این کمپانی نیز کاسته شد.

در ماه های اخیر برند تایوانی از میان رده جدیدی رونمایی کرد که HTC Desire 12S نام داشت. اسمارتفونی با طراحی معمولی و دور از سبک اسمارتفون های امروزی که با حاشیه نمایشگر کم و دوربین عمودی چندگانه راهی بازار می شوند. اگرچه HTC Desire 12S مشخصات قابل توجهی دارد، اما همچنان از برخی موارد دور بوده و نباید آن را پرچمدار تلقی کرد. گوشی هوشمند مورد اشاره انتظار می رفت به عنوان یک مدل رده بالاتر از نسخه فعلی از راه برسد، اما باتوجه به وضعیت نامطلوب فروش اچ تی سی، ترجیح داده پس از چندین ماه یک مدل میان رده معمولی را برای عرضه آماده کند.

در سکوت خبری شرکت اچ‌تی‌سی گوشی هوشمند جدید خود را با نام HTC Desire 12s معرفی کرد. تعجب از این جهت که تقریبا هیچ خبری از چنین محصولی منتشر نشده بود و کسی انتظار معرفی یک گوشی جدید از طرف اچ تی سی را نداشت. زبان طراحی این گوشی شبیه به U12 Life است. همچنین در سایت HTC اشاره‌ای به بخش پشتی این گوشی نشده و از همین جهت بعید می‌دانیم که از شیشه در این قسمت استفاده شده باشد و احتمالا این قسمت پلاستیکی خواهد بود.

وجود مشخصات کلیدی چشمگیر نظر هر فردی را جلب می کند و این دیوایس به پردازنده اسنپدراگون 435 مجهز شد. HTC Desire 12s در دو نسخه با حافظه رم ۳ و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و مدل رده بالاتر با حافظه رم ۴ و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی، عرضه می‌شود. همچنین پشتیبانی از کارت حافظه microSD نیز در هر دو مدل وجود دارد. در بخش پشتی گوشی نیز اگرچه در عکس‌ها به نظر می‌رسد شاهد دو دوربین هستیم اما در اصل تنها یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار گرفته و در کنار آن نیز فلش LED حضور دارد. در زیر دوربین دستگاه نیز سنسور اثر انگشت دیده می‌شود. دوربین سلفی این گوشی را هم یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی همراه با لنزی با دیافراگم f/2.2 تشکیل داده است.

اسمارتفون  اچ‌تی‌سی Desire 12s از یک باتری ۳۰۷۵ میلی‌آمپری نیز بهره می‌برد اما متاسفانه خبری از پشتیبانی شارژ سریع در این گوشی نیست. سیستم عامل دستگاه نیز اندروید ۸.۱ اورئو خواهد بود که با رابط کاربری Sense UI همراه می‌شود. این گوشی از همین امروز در کشور تایوان در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و قرمز با قیمت ۱۹۵ دلار برای مدل پایه و قیمت ۲۲۵ دلار برای مدل رده بالا که رم ۴ و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی برای آن در نظر گرفته شد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی هوشمند HTC Desire 12S بپردازیم تا اگر به دنبال تلفن هوشمند رده میانی کاربردی هستید، بتوانید دیزایر 12 اس را تهیه کنید.

148622 phones review htc desire 12s review image2

مشخصات کلیدی گوشی هوشمندHTC Desire 12S

عرضه

معرفی 2018، دسامبر
وضعیت موجود. عرضه شده در دسامبر 2018

نمایشگر

نوع IPS LCD لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 5.7 اینچ (~74.8% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 1440 در 720 پیکسل، نسبت تصویر 18 به 9 (~282 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

بدنه

ابعاد 154.2 در 72.7 در 8.3 میلی‌متر
وزن 150 گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید 8.1 (اوریو)
تراشه Qualcomm MSM8940 Snapdragon 435 (بیست و هشت نانومتری)
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (1.4 گیگاهرتز Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی Adreno 505

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا 512 گیگابایت (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی 64 گیگابایت، 4 گیگابایت رم یا 32 گیگابایت، 3 گیگابایت رم

دوربین

اصلی 13 مگاپیکسل (f/2.2، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)
قابلیت‌ها فلش LED، HDR، پانوراما
ویدیو 1080p@30fps
سلفی 13 مگاپیکسل (f/2.4)

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری بله
لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 3075 میلی آمپر ساعت

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (پشت گوشی)، شتاب‌سنج، سنسور مجاورت، قطب‌نما
– پخش‌کننده‌ی MP4/H.264
– پخش‌کننده‌ی MP3/eAAC+/WAV
– ویراستار عکس و فیلم
– نمایش‌دهنده‌ی اسناد

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 b/g/n، WiFi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 4.2، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS
NFC بله
USB microUSB 2.0

متفرقه

رنگ‌ها مشکی، نقره‌ای، قرمز
محدوده قیمت 200 یورو

مشخصات کلیدی نسخه پلاس

عرضه

معرفی 2018, مارس
وضعیت موجود. عرضه شده در می 2018

نمایشگر

نوع IPS LCD لمسی خازنی, 16 میلیون رنگ
سایز 6.0 اینچ (~76.7% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 720 در 1440 پیکسل, نسبت تصویر 18 به 9 (~268 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

بدنه

ابعاد 158.2 در 76.6 در 8.4 میلی‌متر
وزن 157.5 گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارته (نانو-سیم, همزمان یکی فعال)

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید 8.0 (اوریو)
تراشه Qualcomm SDM450 Snapdragon 450
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ی 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53
پردازنده گرافیکی Adreno 506

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی, تا 400 گیگابایت (استفاده از شیار دوم سیم‌کارت)
حافظه داخلی 32 گیگابایت, 3 گیگابایت رم

دوربین

اصلی دوگانه : 13 مگاپیکسل + 2 مگاپیکسل, f/2.2, فوکوس خودکار با تشخیص فاز, فلش LED
قابلیت‌ها برچسب‌گذاری جغرافیایی, فوکوس لمسی, تشخیص چهره, HDR, پاناروما
ویدیو 1080p@30fps
سلفی 8 مگاپیکسل, f/2.0, 1080p

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متری بله
– لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 2965 میلی آمپر ساعت

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (پشت گوشی), شتاب‌سنج, سنسور مجاورت, قطب‌نما
– پخش‌کننده‌ی MP4/H.264
– پخش‌کننده‌ی MP3/eAAC+/WAV
– ویراستار عکس و فیلم
– نمایش‌دهنده‌ی اسناد

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 b/g/n, WiFi Direct, هات‌اسپات
بلوتوث 4.2, A2DP, LE
GPS بله, با A-GPS, GLONASS
رادیو مشخص نیست
USB microUSB 2.0

متفرقه

رنگ‌ها سیاه, نقره‌ای, طلایی
محدوده قیمت 250 یورو

طراحی اچ تی سی دیزایر 12اس

  • صفحه نمایش 5.7 اینچی IPS LCD با نسبت تصویر 18:9 و وضوح HD+ یا 1440*720 پیکسلی
  • ابعاد 154.2 در 72.7 در 8.3 میلی‌متری و وزن 150 گرمی
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون در بخش فوقانی
  • سنسور اثرانگشت سنتی در عقب

در صنعت تلفن هوشمند مدل های متنوع از برندهای مختلف وجود دارد که هر یک دارای ویژگی های خاص خود هستند. اسمارتفون هایی که هر چند سال با ویژگی های جدید همراه شده نظر طرفداران و مشتریان خود را جلب می کنند.

این گوشی هوشمند محصولی میان رده است که مشخصه های قابلی برای آن در نظر گرفته شد. دیزایر 12 عضوی از خانواده HTC بوده و تجربه کاربری خوبی رقم می زند. این گوشی هوشمند اگرچه طراحی معمولی دارد اما دست کمی از اسمارتفون های روز نداشته و مدلی قابل توجه به نظر می رسد.

Desire 12S ترکیبی از یک گوشی هوشمند خوب و بد است. بنابراین نمی توان آن را اسمارتفون کامل و بی نقص تلقی کرد. بدنه آن از جنس پلاستیک بوده و همانند دیگر میان رده ها بدنه ترکیبی فلز و شیشه ندارد. ابعاد آن 154.2 در 72.7 در 8.3 میلی‌متر است و وزنش به 150 گرم می رسد. بنابراین نه سنگین است که در کاربری طولانی ناراحتی به دنبال داشته باشد و نه بزرگ بوده که نتوان در کاربری تک دست آن را به کار گرفت.

به عنوان یک تلفن هوشمند با صفحه نمایش 5.7 اینچی کاربردی بوده اما نباید انتظار محصولی حرفه ای را داشت. هنگامی که با نگه داشتن کلید پاور آن را خاموش می کنید، در حالت غیرفعال شباهتی به اسمارتفون های چند سال گذشته را دارد. گویی اچ تی سی توجهی به رقبا امروزی نداشته تا دوربین با آرایش عمودی و یا صفحه نمایش کم حاشیه را به کار گیرد. اما به طور کلی محصولی ایده آل است و نباید به دلیل برخورداری از طراحی نسبتا قدیمی آن را در دست دیوایس های بیهوده و نامطلوب قرار داد. بلکه می تواند به خوبی رضایت مخاطب را در کاربری طولانی بدست آورد.

148622 phones review htc desire 12s review image6

حاشیه نمایشگر کمی زیاد است و انتظار داشتیم HTC حداقل کاهشی در این زمینه داشته باشد. اگر به دنبال تلفن هوشمندی با طراحی ظریف هستید، دیزایر 12اس نمی تواند انتخاب فوق العاده برای شما باشد زیرا HTC به حاشیه آن توجه نکرده و سعی داشته یک مدل معمولی عرضه کند.

پنل به کار گرفته شده از نوع LCD است که عمدتا در روی مدل های اقتصادی تعبیه می شود و پخش رنگ شفافی ندارد. همانطور که گفته شد دیزایر 12اس طراحی شده تا کاربری معمولی و روزمره ای با آن داشت و دیوایس معمولی نیست. چنین ویژگی را همیشه در اسمارتفون های معمولی می توان مشاهده کرد و دیزایر 12اس از این قاعده مستثنی نیست.

HTC اهداف بزرگی در سر می پروراند و قصد دارد به عرضه محصولی قابل قبول در بازار بپردازد. اما به دلیل ضعف بزرگی که در زمینه طراحی و برخی ویژگی های دیگر دارند، رشد فروشی را تجربه نمی کنند و در این بین برند تایوانی نیز در هر فصل مالی با ضرری مواجه می شود. گوشی هوشمند دیزایر 12اس نیز حرف بسیاری برای گفتن بخصوص در بخش ظاهری نداشته و شاید نتواند چندان مورد توجه قرار گیرد. اما در زمینه سخت افزاری گزینه قابل قبولی بوده و تجربه کاربری خوبی را رقم می زند.

این همان چیزی است که بسیاری به دنبال آن بوده و برند تایوانی هم دریغ نکرده است. بنابراین اگر بخواهیم نظری درباره بخش طراحی دیزایر 12اس داشته باشیم، چندان موردتوجه قرار نگرفته و شباهت فاحشی نسبت به مدل های قبلی دارد. طراحی که HTC در نظر گرفته کمی قدیمی بوده و با وجود رقبا سرسخت و طراحی نوآورانه در فروش بعید به نظر رسیده موفق عمل کند.

عملکرد سخت افزاری

  • سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو با پوسته HTC Sense
  • پردازنده هشت هسته ای میان رده اسنپدراگون 435 و حافظه رم 3 گیگابایتی
  • باتری 3075 میلی آمپری با پورت Micro-USB
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی با اسلات کارت میکرو اس دی جهت ارتقا حافظه

تلفن هوشمند  Desire 12S یک پرچمدار نیست و از این رو نباید انتظار قدرت عملکرد بی نظیر و فوق العاده داشت. شرکت تایوانی باتوجه به اینکه دیزایر 12 اس را به عنوان یک محصول معمولی عرضه داشته، نباید انتظار داشته باشیم برند تایوانی مشخصه های قدرتمندی لحاظ کند.

در این بین دیزایر 12اس اقتصادی به پردازنده هشت هسته ای اسنپدراگون 435 مجهز شد. چیپی که عمدتا روی مدل های اقتصادی و میان رده قرار می گیرد که چندان نباید آنها را مدل های بزرگ و بی نظیر تلقی کرد. زیرا حقیقتا چنین محصولی به شمار نرفته و نباید هم انتظار خاصی از آنها داشت. این دیوایس با مشخصات سخت افزاری که دارد، نمی تواند عملکرد فراتر از انتظاری داشته باشد و بیشتر برای کاربری روزمره باید آن را گزینه ایده آل دانست.

پردازنده اسنپدراگون 435 یک چیپ هشت هسته ای بوده اما نباید آن را مشابه یک چیپ هشت هسته ای از سری 800 اسنپدراگون دانست. بلکه هسته های آن فرکانس کاری کمتری در مقایسه با نمونه پرچمدار ارند. گذشته از آن حافظه رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی به خوبی مشخص می کنند با یک میان رده معمولی رو به رو هستید که در سطح میان رده قدرتمند نیست.

همانطور که می دانید، باید تلفن های هوشمند میان رده را به دو سری قدرتمند و اقتصادی تقسیم کرد. سری قدرتمند شاهد مشخصات خیره کننده و نزدیک به پرچمدار هستیم اما در سطح اقتصادی این میان رده ها چندان حرفی برای گفتن ندارد. زیرا شرکت های سازنده سعی می کنند قطعات سخت افزاری معمولی را تعبیه کنند تا یک میان رده ایده آل برای عرضه داشته باشند.

HTC تلفن هوشمند Desire 12S را با ساختار نوع دوم همراه کرده که بدان معناست این دیوایس قادر نیست بازیهای سنگین موبایل و چندین برنامه را بدون لگ و نقصی اجرا کند. در این بین برای کاربری روزمره می توان روی آن حساب ویژه ای باز کرد و حتی فراتر از انتظار نیست ظاهر می شود. گذشته از آن باید به سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو با رابط کاربری HTC Sense اشاره داشت که مدتیست شرکت تایوانی آن را در محصولات خود تعبیه می کند.

148622 phones review htc desire 12s review image3

سیستم عامل اندروید 8.1 نیز با توجه به انتشار این گوشی هوشمند در سال 2018، توسط اچ تی سی برای آن در نظر گرفته شد. خوشبختانه دیزایر 12اس یک میان رده اقتصادی محسوب شده و عجیب نیست که مشخصات مورد اشاره برای آن در نظر گرفته شد. برند تایوانی سابقه درخشانی در تولید اسمارتفون های خوش قیمت دارد و مدتیست از تعداد مدل گوشی های هوشمند آن کاسته شد. این دیوایس که اقتصادی برجسته اچ تی سی بوده در ماه های اخیر عرضه شد و براساس بررسی صورت گرفته، نمونه کامل است.

شایان ذکر است که دیزایر 12اس به باتری مناسبی تجهیز شده که عمر باتری خوبی به دنبال دارد این باتری 3075 میلی آمپر است و اگرچه در میان مدل های مشابه چندان پرظرفیت نیست، امااچ‌تی‌سی سعی کرده منطبق با مشخصات این گوشی هوشمند، ظرفیت باتری مطلوبی در نظر گیرد. از این رو در تجربه کاربری طولانی مدت باتوجه به مشخصات سخت افزاری خوبی، می توان تجربه خوبی کسب کرد.

با مشخصات بزرگی که سامسونگ برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته آن را به یک مدل فراتر از اقتصادی تبدیل کرده است. پورت این گوشی هوشمند USB-C نیست و در مقابل اچ تی سی micro-USB را به کار گرفت که عمدتا در مدل های معمولی و اقتصادی به کار گرفته می شود.

در مجموع باید بخش سخت افزاری دیزایر 12اس را در نوع خود برجسته و مطلوب دانست.

دوربین

  • دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم لنز f/2.0
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم لنز  f/2.2
  • فلاش LED در جلو و عقب
  • قابلیت ضبط ویدئو FHD

شرکت اچ تی سی در گوشی هوشمند دیزایر 12اس دوربین تک لنز 13 مگاپیکسلی به کار گرفته و خبری از دوربین دوگانه نیست. البته آرایش دوربین این دیوایس به صورتی است که افراد تصور می کنند با یک مدل دوربین دوگانه رو به رو هستند اما در صورتی که چنین نیست و HTC فلاش LED را در کنار حسگر دوربین تعبیه کرده و ساختاری شبیه به دوربین دوگانه به وجود آمد. با به کارگیری فلاش LED در کنار حسگر 13 مگاپیکسلی، افراد می توانند تجربه کاربری خوبی داشته باشند و با یک مدل اقتصادی رو به رو هستند.

گذشته از دوربین عقب، حسگر دوربین برای بخش سلفی این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده که از نوع 8 مگاپیکسلی محسوب می شود. این دوربین قادر است عملکرد خوبی داشته و تجربه کاربری کاملی به دنبال داشته باشد. با این حساب می توان تصویربرداری باکیفیتی در کنار دوربین عقب و جلو دیزایر 12اس داشت. دوربین بخش مهمی در هر گوشی هوشمند است زیرا تقاضا بسیاری دارد. دیزایر 12اس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سنسور دوربین عقب آن با دیافراگم لنز f/2.0 و سنسور جلو 8 مگاپیکسلی با دیافراگم لنز  f/2.2 همراست.

این بدان معنا بوده که جزئیات دوربین عقب بهتر از سلفی بوده و البته باتوجه به وضوح آنها مشخص است که کدامیک می توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. در مجموع بخش دوربین اچ تی سی دیزایر 12اس به عنوان یک مدل اقتصادی قابل توجه و ایده آل است و نباید انتظارات بسیاری داشت.

148622 phones review htc desire 12s software image1 uvisjtp7ge

نتیجه گیری

 

تلفن هوشمند Desire 12S اچ تی سی یک مدل اقتصادی با مشخصات در خور توجه است. این اسمارتفون گزینه ایده آلی در کاربری بوده و می توان تجربه خوبی با آن داشت. محصولی که مشخصات مناسبی برای آن در نظر گرفته شده و افراد می توانند ساعت ها با آن به تجربه کاربری بپردازند، بدون آن که تجربه نامطلوبی احساس کنند.

همانطور که گفته شد دیزایر 12اس بدنه پلاستیکی دارد و باتوجه به سطح سخت افزاری HTC نیز مشخصه هایی را تدارک دیده است. در مجموع اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که بتواند عملکرد مطلوبی داشته و ساعت ها بتواند فعال باشد، Desire 12s همان گزینه موردنظر خواهد بود.

بنابراین اگر می خواهید هزینه بیشتری داشته باشید، انتخاب های گسترده ای پیش رو شما قرار دارد و نباید از آنها گذشت اما در میان مدل های خوش قیمت این محصول اچ تی سی قابل قبول تلقی می‌شود. در هر صورت اگر می خواهید به خرید تلفن هوشمند اچ تی سی بپردازید، مدل های متنوعی وجود دارد دیزایر 12اس نیز یکی از آنهاست.