666
بررسی تلفن هوشمند ال جی G8 ThinQ

گوشی هوشمند LG G8 ThinQ ابتدا در ماه فوریه ی سال جاری میلادی معرفی و سپس در ماه آپریل به بازار عرضه گردید. در طی چند سال اخیر، برند ال جی همواره از برترین سخت افزار و پیشرفته ترین نسخه های نرم افزاری در سری V گوشی های هوشمند خود استفاده کرده است. و به نوعی سری G که پیش از این به عنوان پرچمداران این برند شناخته می شد. در زیر سایه ی سری V قرار گرفت.

اما در سال جدید میلادی، برند ال جی مجددا به سری G بازگشته و جدیدترین گوشی هوشمند از این سری را مجهز به مدرن ترین تجهیزات کرده است. حال باید ببینیم که آیا این گوشی قادر به تکرار موفقیت نسل های پیشین خود خواهد بود یا خیر.

در چند سال اخیر، برند ال جی در رقابت با شرکت هایی نظیر هواوی و سامسونگ کمی عقب مانده است. و پرچمداران این کمپانی با وجود مشخصات سطح بالا همواره در زمینه ی فروش از رقیبان اصلی خود شکست خورده اند. بدین خاطر برند ال جی با عرضه ی گوشی هوشمند G8 ThinQ امیدوار است تا یکبار دیگر به بازار رقابت پرچمداران بازگشته و این بار با ویژگی های جدید اسمارتفون پیشرو در زمینه ی فروش نیز موفقیت های گذشته ی خود را تکرار نماید.

با ما در نقد و بررسی گوشی هوشمند LG G8 ThinQ همراه باشید.

2

جدول مشخصات فنی گوشی هوشمند LG G8 ThinQ:

صفحه نمایش:
نوع: نمایشگر P-OLED لمسی خازنی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
اندازه: 6.1 اینچ + پوشش تقریبی 83.5 درصد از بخش جلویی بدنه ی اسمارتفون
رزولوشن: 3120*1440 پیکسل + نسبت تصویر 19.5:9 همراه با تراکم پیکسلی 564ppi
بدنه:
ابعاد: ارتفاع 151.9 میلیمتر، عرض 71.8 میلیمتر و ضخامت 8.4 میلیمتر
وزن: 167 گرم
سیمکارت: تک سیم کارته یا دو سیم کارت به صورت هیبریدی
پلتفرم:
سیستم عامل: اندروید ورژن 9.0
رابط کاربری: LG UX 8.0
پردازنده ی مرکزی: چیپست هشت هسته ای 7 نانومتری اسنپدارگون 855 (یک هسته ی Kyro 485 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز + سه هسته ی Kyro 485 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز + چهار هسته ی Kyro 485 با فرکانس 1.79 گیگاهرتز)
پردازنده ی گرافیکی: Adreno 640
حافظه:
حافظه ی داخلی: 128 گیگابایت
حافظه ی جانبی: پشتیبانی از اسلات کارت حافظه ی جانبی تا ظرفیت 1 ترابایت
حافظه ی رم: 6 گیگابایت
دوربین:
اصلی: دوربین دوگانه متشکل از دو لنز 16 و 12 مگاپیکسلی + فلش LED
سلفی: دوربین تک لنز 8 مگاپیکسلی با قابلیت HDR
ویدئو: قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 4K و نرخ فریم 60 در دوربین اصلی + قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت Full HD و نرخ فریم 30 در دوربین سلفی
باتری:
ظرفیت: باتری لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعت
قابلیت های شارژ: پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بی سیم و نسل سوم شارژ سریع تا حداکثر توان 21 وات
صدا:
اسپیکر: دارد
جک 3.5 میلیمتری: دارد
قابلیت های صدا: تکنولوژی کاهنده ی نویز صدا به همراه میکروفون اختصاصی + صدای 32 بیتی با فرکانس 192 کیلوهرتز + صدای فراگیر DTS: X Surround Sound
اتصالات:
شبکه ی بی سیم: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو کاناله، Wi-Fi Direct، DLNA و Hotspot
بلوتوث: نسخه ی 5.0 به همراه aptX HD، A2DP و LE
GPS: دارد + A-GPS، GLONASS، BDS و GALILEO
رادیو: رادیو FM
USB: USB Type-C به همراه ویژگی OTG
ویژگی ها:
سنسور تشخیص اثر انگشت، سیستم تشخیص سه بعدی چهره، سیستم تشخیص رگ دست، سنسور مجاورت، ژیروسکوپ، شتاب سنج، بارومتر و قطب نما
متفرقه:
رنگ: خاکستری، مشکی، آبی و قرمز
قیمت: 620 یورو

طراحی گوشی هوشمند LG G8 ThinQ:

از لحاظ شکل ظاهری، گوشی هوشمند G8 ThinQ تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین خود نداشته است. بدنه ی این اسمارتفون ترکیبی از دو متریال شیشه و فلز بوده و از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. گوشه های بدنه ی این دستگاه نیز دارای منحنی های ظریفی است که در هنگام کار با گوشی از خسته شدن دست کاربر جلوگیری می کند.

در بخش جلویی گوشی هوشمند G8 ThinQ ویژگی خاص دیده نمی شود. و تنها ناچ دستگاه که محل قرارگیری دوربین سلفی و سنسورهای آن است. خودنمایی می کند. اما بخش پشتی گوشی هوشمند G8 ThinQ نسبت به گوشی G7 ThinQ با تغییرات بیشتری همراه است.

لنزهای دوربین اصلی دوگانه ی گوشی هوشمند G8 ThinQ به صورت افقی تعبیه شده و فلش LED نیز در سمت راست این دو لنز قرار گرفته است. هم چنین سنسور اثر انگشت دایره شکل اسمارتفون با کمی فاصله در زیر لنزهای دوربین اصلی واقع شده است. به علاوه نام گوشی هوشمند G8 ThinQ در قسمت مرکزی همین بخش مشاهده می شود. از طرفی بخش پشتی بدنه ی اسمارتفون پیشرو با استفاده از یک لایه ی محافظ Gorilla Glass 6 محافظت می شود. البته این لایه ی محافظ علاوه بر حفاظت از بدنه ی گوشی از لنزهای دوربین اصلی دستگاه نیز مراقبت می نماید.

نحوه ی قرارگیری کلیدهای فیزیکی گوشی هوشمند G8 ThinQ مشابه با نسل قبلی خود بوده و در لبه ی سمت چپ بدنه ی آن، کلید مربوط به اجرای دستیار هوشمند Google Assistant دیده می شود.

صفحه نمایش گوشی هوشمند LG G8 ThinQ:

4

گوشی هوشمند G8 ThinQ مجهز به صفحه نمایش 6.1 اینچی P-OLED با رزولوشن 3120*1440 پیکسل می باشد. تصاویر در نمایشگر پیشرو دارای وضوح بالایی بوده و با وجود روشنایی بالای صفحه نمایش، کاربر می تواند از اسمارتفون خود به راحتی در محیط های باز نیز استفاده نماید.

صفحه نمایش پیشرفته ی گوشی هوشمند G8 ThinQ از قابلیت کاربردی HDR10 پشتیبانی می کند. با بهره مندی از قابلیت پیش رو، رنگ مشکی عمق بالایی را ارائه داده و دیگر رنگ ها نیز به شکلی پویا و واقع گرایانه دیده می شوند. از این رو تماشا محتواهای ویدئویی در این نمایشگر لذتی دوچندان را به کاربر منتقل می کند. برند ال جی، اسپیکر مربوط به تماس های صوتی را از گوشی هوشمند G8 ThinQ حذف کرده است. و به جای آن از تکنولوژی پیشرفته ی Crystal Sound OLED استفاده می نماید. قابلیت پیشرو در کنار اسپیکر قدرتمند Boombox که پیش از این نیز در گوشی هوشمند G7 ThinQ مورد استفاده قرار گرفته بود. صدا را با کیفیتی خارق العاده و مستقیما از طریق صفحه نمایش به مخاطب انتقال می دهد.

به طور کلی کیفیت و بلندی صدای خروجی از گوشی هوشمند G8 ThinQ هم چنان فاصله ی زیادی با سیستم صوتی گوشی Razer Phone 2 دارد. اما در مقایسه با دیگر پرچمداران موجود در بازار، حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. لازم به ذکر است که اسمارتفون پیشرو از جک 3.5 میلیمتری صدا نیز پشتیبانی کرده و در واقع یکی از برترین گوشی های هوشمند برند ال جی در بخش صدا به حساب می آید.

امنیت و ویژگی جدید گوشی هوشمند LG G8 ThinQ:

گوشی هوشمند G8 ThinQ دارای سه روش امنیتی است. روش اول همان استفاده از سنسور اثر انگشتی است که در بخش پشتی بدنه ی دستگاه مشاهده می شود. روش دوم استفاده از سیستم تشخیص چهره به شکل سه بعدی است. همان طور که می دانید این سیستم با به کارگیری دوربین سلفی اسمارتفون، چهره ی دارنده ی گوشی را شناسایی کرده و دستگاه را فعال می کند.

اما روش سوم، با استفاده از سنسور TOF دستگاه را فعال می کند. در اصل حسگر TOF با ارسال پرتوی مادون قرمز به اشیاء و فضای اطراف شخص و اندازه گیری زمان برگشت آن، در بهبود عکس های پرتره ی سلفی نقش بسزایی داشته و سبب دقیق تر شدن جلوه های بوکه خواهد شد. حال برند ال جی از همین ویژگی برای شبیه سازی رگ های دست کاربر استفاده می کند.

به شکلی جزئی تر، پرتوهای مادون قرمز سنسور TOF این بار به جای اشیاء و فضای اطراف کاربر، رگ های دست او را هدف قرار می دهد. این پرتوها به هموگلوبین موجود در رگ های خونی دست کاربر برخورد کرده و با استفاده از آن تصویری از رگ های موجود در دست را شبیه سازی می کند. برای فعال کردن روش سوم، تنها کافی است تا یکی از دستان خود را در مقابل دوربین سلفی گوشی قرار دهید. در این حالت سنسور TOF فعال شده و شروع به شناسایی رگ های دست شما خواهد کرد. پس از پایان فرآیند شبیه سازی، از این پس تنها کافی است تا دست خود را مقابل اسمارتفون نگه دارید تا سیستم نرم افزاری آن فعال شود.

1

هنوز برای نتیجه گیری در رابطه با مقدار امنیت روش سوم کمی زود است. اما در حال حاضر می دانیم که این روش همانند سنسور اثر انگشت و حسگر تشخیص سه بعدی چهره دارای عملکرد سریعی بوده و از لحاظ امنیتی نیز تا حدودی بهتر از دو روش مذکور عمل می کند. و قطعا در آینده به شکل گسترده تری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از ویژگی های جذاب و تا حدودی جادویی گوشی هوشمند G8 ThinQ، قابلیت ژست های حرکتی هوایی می باشد. با بهره مندی از این قابلیت و تنها با تکان دادن دست خود در مقابل صفحه نمایش دستگاه می توانید عملیات های مختلفی نظیر قطع و پخش موسیقی، اجرای برنامه ها، پاسخ و یا رد کردن تماس های صوتی، زیاد و کم کردن صدا و غیره را کنترل کنید. و تمامی این موارد بدون نیاز به لمس گوشی امکان پذیر است.

قابلیت مذکور یکی دیگر از ویژگی های برجسته ی دوربین سلفی گوشی هوشمند G8 ThinQ بوده و به نام Air Motion شناخته می شود. البته یادگیری استفاده از این قابلیت قطعا در مراحل اولیه کمی زمان بر خواهد بود. اما پس از فراگیری آن قطعا می تواند بسیار کاربردی باشد. به عنوان مثال فرض کنید که در زمان شستن ظروف، تماس مهمی را دریافت می کنید. در این حالت تنها کافی است تا ژست حرکتی مخصوص جواب دادن به تماس صوتی را در مقابل نمایشگر دستگاه اجرا کنید. در نتیجه دوربین سلفی اسمارتفون حرکت دست شما را شناسایی کرده و تماس دریافتی را وصل خواهد کرد.

دوربین گوشی هوشمند LG G8 ThinQ:

گوشی هوشمند G8 ThinQ مجهز به دوربین اصلی دوگانه است. این دوربین دارای یک لنز استاندارد 12 مگاپیکسلی و یک لنز زاویه گسترده ی 16 مگاپیکسلی است. البته باید بدانید که در نسخه ی مخصوص کشور کره ی جنوبی این دستگاه، یک لنز تله فوتو نیز به مجموعه ی مذکور اضافه شده است.

یکی از ویژگی های جدید دوربین اصلی گوشی هوشمند G8 ThinQ، حالت عکسبرداری در شب یا همان Night View می باشد. در این حالت و پس از لمس دکمه ی شاتر، دوربین دستگاه 10 عکس پیاپی را ثبت کرده و با ترکیب آنها میزان جزئیات تصویر را افزایش می دهد. البته در این حالت، با وجود روشنایی بالاتر تصویر نسبت به حالت استاندارد، مقدار جزئیات آن تاحدودی کاهش می یابد. به طور کلی قابلیت Night View در گوشی هوشمند G8 ThinQ دارای عملکردی مطلوب و مناسب است. اما هم چنان با قابلیت عکسبرداری در شب گوشی هوشمند Google Pixel 3 فاصله ی زیادی دارد.

گوشی هوشمند G8 ThinQ، قادر به ضبط ویدئو با کیفیت 4K و با نرخ فریم 60 ثانیه می باشد. یکی از قابلیت های جدید دوربین اسمارتفون پیشرو در زمان فیلمبرداری، بهره مندی از حالت پرتره است. با فعال کردن این حالت، لنز دوربین بر روی شخص مورد نظر به صورت ثابت فوکوس کرده و سایر فضای اطراف را به طور کلی محو می نماید. البته با افزایش تعداد سوژه ها، عملکرد این ویژگی کمی از حالت مطلوب خود فاصله خواهد گرفت.

نرم افزار و بازدهی گوشی هوشمند LG G8 ThinQ:

گوشی هوشمند G8 ThinQ از لحاظ سخت افزاری حداقل بر روی کاغذ ضعفی از خود نشان نمی دهد. چیپست قدرتمند Snapdragon 855 به عنوان قلپ تپنده ی این دستگاه انتخاب شده و 6 گیگابایت حافظه ی رم، عملکرد مطلوب اسمارتفون در اجرای بازی های سنگین و گرافیکی را تضمین خواهد کرد.

گوشی هوشمند G8 ThinQ دارای 128 گیگابایت حافظه ی داخلی بوده و از اسلات کارت حافظه ی جانبی نیز به منظور گسترش این حافظه پشتیبانی می نماید. در بخش نرم افزاری، گوشی هوشمند G8 ThinQ مجهز به جدیدترین سیستم عامل اندروید بوده و از رابط کاربری LG UX 8.0 بهره می برد. رابط کاربری پیشرو با وجود تغییرات محدود و جزئی، دارای عملکردی مطلوب بوده و از لحاظ فنی مشکلی نخواهد داشت. البته این رابط کاربری در مقایسه با رابط کاربری به کار رفته در گوشی های هوشمند Google Pixel و پرچمداران جدید برند سامسونگ، حرفی برای گفتن ندارد.

گوشی هوشمند G8 ThinQ مجهز به یک باتری 3500 میلی آمپر ساعتی است. باتری پیشرو با استفاده از پورت USB Type-C قادر به شارژ بوده و تکنولوژی های پیشرفته ی شارژ بی سیم و شارژ سریع نسل سوم پشتیبانی می کند.

3

نتیجه گیری:

گوشی هوشمند LG G8 ThinQ صرف نظر ویژگی جالب Air Motion نکته ی خاصی ندارد. صفحه نمایش این محصول و طراحی ظاهری آن در سطح بالایی قرار داشته و سخت افزار قدرتمند آن نیز به راحتی پاسخگو نیازهای کاربر خواهد بود. دوربین اصلی گوشی هوشمند LG G8 ThinQ قادر به ثبت تصاویری با جزئیات بالا بوده و حالت عکسبرداری در شب آن نیز، عملکرد مطلوبی را از خود نشان می دهد. از طرفی دوربین سلفی این دستگاه در کنار ثبت تصاویر سلفی، مجهز به حسگر TOF بوده و از دو روش امنیتی تشخیص سه بعدی چهره و شبیه سازی رگ های دست بهره می برد.

به طور کلی گوشی هوشمند LG G8 ThinQ در حال حاضر یکی از برترین اسمارتفون های موجود در بازار بوده و با ارائه ی ویژگی های کاربردی در کنار مشخصات قدرتمند قطعا می تواند بلیط بازگشت برند ال جی به بازار رقابت گوشی های هوشمند باشد.

منبع