P30 Lite Essential Slim Clear Soft TPU Case Blue
بررسی تلفن هوشمند هواوی پی 30 لایت

گوشی هوشمند P30 Lite ابتدا در ماه مارس سال جاری میلادی معرفی و سپس در ماه آپریل به بازارهای جهانی عرضه گردید. این اسمارتفون نسخه ی ارزان تر و ضعیف تر دو گوشی هوشمند P30 و P30 Pro بوده و با هدف پوشش قشر جوان و کم درآمد جامعه طراحی و تولید شده است.

برند هواوی همواره با ساخت گوشی های هوشمند میان رده با قیمت مقرون به صرفه شناخته می شود. در چند سال اخیر نیز این برند در کنار تولید اسمارتفون های میان رده ی مستقل، نسخه ای ضعیف تر از پرچمدار اصلی خود را تولید کرده است. در حال حاضر نیز گوشی هوشمند P30 Lite جدیدترین نسخه ی تضعیف شده از پرچمدار سال جاری این برند می باشد.

بازار اسمارتفون های میان رده در این زمان، فشردگی بالایی را تجربه می کند. زیرا که انواع و اقسام گوشی های هوشمند با مشخصات متوسط، توسط برندهای متفاوت تولید و در این بخش از بازار حضور دارند. حال باید دید که آیا گوشی هوشمند Huawei P30 Lite قادر به رقابت در این بازار فشرده خواهد بود یا خیر.

گوشی هوشمند P30 Lite همانند دیگر اسمارتفون های امروزی از طراحی تمام صفحه برخوردار بوده و مجهز به آخرین نسخه ی سیستم عامل اندروید است. از طرفی چیپست Kirin 710 به عنوان قلب تپبنده ی این محصول حضور داشته و وجود دوربین سه گانه در آن، نشان دهنده ی تمرکز برند هواوی بر روی موضوع عکاسی می باشد.

34535 1

با ما در نقد و بررسی گوشی هوشمند Huawei P30 Lite همراه باشید.

جدول مشخصات فنی گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

صفحه نمایش:
نوع: IPS LCD لمسی خازنی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
اندازه: 6.15 اینچ + پوشش 84.2 درصد از بخش جلویی بدنه ی اسمارتفون
رزولوشن: 2312*1080 پیکسل همراه با تراکم پیکسلی تقریبی 415ppi
بدنه:
ابعاد: ارتفاع 152.9 میلیمتر، عرض 72.7 میلیمتر و ضخامت 7.4 میلیمتر
وزن: 159 گرم
سیم کارت: تک سیم کارته یا دو سیم کارته
پلتفرم:
سیستم عامل: اندروید ورژن 9.0
رابط کاربری: EMUI 9.0
پردازنده ی مرکزی: Kirin 710 هشت هسته ای (چهار هسته ی Cortex-A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز + چهار هسته ی Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز)
پردازنده ی گرافیکی: Mali-G51 MP4
حافظه:
حافظه ی جانبی: پشتیبانی از اسلات کارت حافظه ی جانبی تا حداکثر ظرفیت 512 گیگابایت
حافظه ی داخلی: 128 گیگابایت
حافظه ی رم: 4 یا 6 گیگابایت
دوربین:
اصلی: دوربین سه گانه شامل سه لنز 24، 8 و 2 مگاپیکسلی + فلش LED
سلفی: دوربین تک لنز 32 مگاپیکسلی
ویدئو: قابلیت ضبط ویدئو Full HD با نرخ فریم 30 ثانیه (مجهز به لرزشگیر الکترونیکی-ژیروسکوپی)
باتری:
ظرفیت: باتری لیتیوم-پلیمر 3340 میلی آمپر ساعت
قابلیت های شارژ: پشتیبانی از فناوری شارژ سریع تا حداکثر توان 18 وات
صدا:
اسپیکر دارد
جک 3.5 میلیمتری: دارد
قابلیت های صدا: پشتیبانی از فناوری کاهنده ی نویز به همراه میکروفون اختصاصی
اتصالات:
شبکه ی بی سیم: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو کاناله، Wi-Fi Direct، Hotspot
بلوتوث: نسخه ی 4.2 به همراه A2DP، LE و aptX HD
GPS: دارد
رادیو: رادیو FM
USB: USB Type-C
ویژگی ها:
حسگر اثر انگشت تعبیه شده در پشت دستگاه، شتاب سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت و قطب نما
متفرقه:
رنگ: آبی، مشکی، سفید
قیمت: 280 یورو

طراحی گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

همان طور که گفته شد، گوشی هوشمند P30 Lite نسخه ی ضعیف تر و صد البته ارزان تر پرچمدار جدید برند هواوی است. با وجود تفاوت های آشکار میان این اسمارتفون با برادرهای گران قیمت خود، محصول پیشرو هم چنان دارای ویژگی هایی مشابه با دو گوشی هوشمند P30 و P30 Pro می باشد.

گوشی هوشمند P30 Lite مجهز به قابلیت ناچ با طراحی قطره گونه بوده که در درون آن، دوربین سلفی دستگاه قرار گرفته است. از طرفی فاصله ی لبه ی بدنه ی اسمارتفون تا نمایشگر به حداقل رسیده و این موضوع سبب افزایش ابعاد صفحه نمایش شده است. به طوری که در حال حاضر، نمایشگر گوشی هوشمند P30 Lite حدود 84 درصد از بخش جلویی بدنه ی دستگاه را پوشش می دهد.

اغلب سازندگان گوشی های هوشمند، برای حفظ قیمت محصولات میان رده ی خود از بدنه ای پلاستیکی و صد البته آسیب پذیر در ساخت آنها استفاده می کنند. اما برخلاف این رویه، گوشی هوشمند Huawei P30 Lite با ترکیبی از متریال های شیشه و پلاستیک طراحی و تولید شده است. به شکلی جزئی تر، قسمت جلو و عقب اسمارتفون پیشرو از جنس شیشه بوده و فریم براق گوشی نیز با استفاده از مواد پلاستیکی ساخته شده است. البته براق بودن فریم دستگاه، سبب افزایش جذب لکه پذیری آن شده است. که این موضوع می تواند برای برخی از افراد به نوعی آزاردهنده باشد.

همان طور که در جدول مشخصات فنی محصول نیز مشاهده کردید. این اسمارتفون در سه رنگ مشکی، سفید و آبی در دسترس خریداران قرار گرفته است. از بین این سه رنگ، تنها رنگ آبی دارای ویژگی جذاب گرادیان رنگی بوده و با توجه به زاویه ی تابش نور به آن، جلوه هایی زیبا را تولید می کند. این در حالی است که دو رنگ مشکی و سفید این دستگاه فاقد ویژگی ظاهری پیشرو هستند. به علاوه انحنای به کار رفته در گوشه های بدنه ی دستگاه، سبب راحتی کار با محصول می شوند.

دوربین اصلی سه گانه ی گوشی هوشمند P30 Lite به شکل عمودی و در سمت چپ قسمت پشتی دستگاه تعبیه شده است. و درست در زیر آن، فلش LED برای عکسبرداری در محیط های کم نور و تاریک مشاهده می شود. به علاوه نام برند هواوی نیز در گوشه ی پایینی سمت چپ همین بخش قرار گرفته است.

در ناحیه ی مرکزی قسمت پشتی بدنه ی اسمارتفون پیشرو، حسگر اثر انگشت دایره شکل آن، نمایان است. جایگیری این سنسور بسیار مناسب بوده و انگشت دست کاربر به راحتی به آن دسترسی خواهد داشت. هم چنین عملکرد سنسور پیشرو بسیار دقیق و سریع بوده و پس از لمس انگشت دست شما، در کوتاه ترین زمان ممکن عمل خواهد کرد.

کلیدهای پاور و کنترل صدای گوشی در لبه ی سمت راست دستگاه قرار گرفته اند. جایگیری کلیدهای مذکور نیز بسیار مناسب بوده و در هنگام کار با اسمارتفون به راحتی قابل دسترسی هستند. البته جنس پلاستیکی آنها حس خوشایندی را به کاربر منتقل نمی کند. اسلات مشترک قرارگیری کارت حافظه ی جانبی و سیم کارت نیز در لبه ی بالایی اسمارتفون قابل مشاهده است.

Huawei P30 Lite 01 min

لبه ی پایینی گوشی هوشمند P30 Lite میزبان جک 3.5 میلیمتری صدا، اسپیکر و پورت USB Type-C می باشد. لازم به ذکر است که محصول پیشرو فاقد هرگونه گواهینامه ی مربوط به مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بوده و پس از خرید آن، حتما به تهیه ی محافظ بدنه و صفحه نمایش اقدام نمایید.

برخی از گوشی های هوشمند میان رده ی بازار به دلایل مختلفی مانند شکل ظاهری و غیره، فاقد نشانگر LED نوتیفیکیشن هستند. اما این مورد در گوشی هوشمند P30 Lite حذف نگردیده است. البته نشانگر پیشرو درست در کنار اسپیکر مکالمه ی اسمارتفون قرار گرفته و این مورد سبب دیده نشدن درست آن در برخی از مواقع خواهد شد.

صفحه نمایش و اسپیکر گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

پنل به کار رفته در گوشی هوشمند P30 Lite از نوع IPS LCD است. قطعا این نوع پنل از لحاظ کیفیت و نمایش رنگی، قابل قیاس با نمایشگرهای AMOLED نیست. اما با توجه به میان رده بودن محصول پیشرو این مورد به هیچ وجه یک ضعف به حساب نمی آید. رزولوشن پنل پیشرو برابر با 2312*1080 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی بالای 415ppi را ارائه می دهد. به طور کلی تصاویر به نمایش در آمده در این پنل دارای وضوح و جزئیات مطلوبی هستند. به علاوه، گوشی هوشمند P30 Lite دارای دو پروفایل رنگی متفاوت نیز است. که کاربر می تواند به صورت دلخواه یکی از آنها را انتخاب نماید.

ناچ استفاده شده در گوشی هوشمند P30 Lite نیز دارای ابعادی بسیار کوچک بوده و از لحاظ دیدن محتوا، خللی در تجربه ی کاربر ایجاد نمی کند. البته ناچ پیشرو از طریق تنظیمات قابل حذف بوده و در صورت انتخاب گزینه ی مربوط به آن، یک نوار مشکی رنگ جایگزین این ویژگی خواهد شد.

طبق تست های انجام شده بر روی پنل گوشی هوشمند P30 Lite، حداکثر روشنایی این پنل برابر با 305 نیت است. به علاوه همان طور که انتظار داشتیم، رنگ مشکی در نمایشگر پیشرو فاقد عمق کافی بوده و در نتیجه کنتراست پنل نیز به عدد 76 محدود شده است. البته حداقل میزان روشنایی پنل پیشرو بر روی عدد فوق العاده ی 0.6 قرار می گیرد. که با ترکیب آن در کنار قابلیت راحتی چشم (Eye Comfort) می توانید به راحتی و بدون آسیب دیدن چشمتان در محیط های تاریک و کم نور نیز از اسمارتفون خود استفاده نمایید. از طرفی گوشی هوشمند P30 Lite از ویژگی فضای رنگی گسترده نیز پشتیبانی کرده و قادر به ارائه ی رنگ های گرم و زنده می باشد.

به طور کلی میزان روشنایی نمایشگر گوشی هوشمند P30 Lite با توجه به میان رده بودن آن، در سطح مطلوبی قرار دارد. اما در مقایسه با سایر اسمارتفون های گران قیمت حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

زمانی که برای اولین بار از گوشی هوشمند P30 Lite استفاده می کنید. توجه شما به رنگ های زنده و گرم ارائه شده توسط پنل آن جلب می شود. با توجه به تست های صورت گرفته، پنل پیشرو، 99.7 درصد از فضای رنگی sRGB و 98.1 درصد از فضای رنگی DCI P3 را پوشش می دهد. از طرفی رنگ سفید به نمایش در آمده توسط این پنل به شکل قابل توجهی به سمت رنگ آبی گرایش دارد. البته با توجه به گزینه های مربوط به تنظیمات پنل می توان تا حد زیادی این مشکل را برطرف نمود.

در دیگر تست ها، متوجه دقت رنگی بالای نمایشگر گوشی هوشمند P30 Lite شدیم. طبق نتایج بدست آمده، پنل پیشرو در حالت نرمال تنها دارای درصد خطای 2.4 می باشد. به علاوه این مقدار از درصد خطا در زمان روشن یا خاموش بودن حالت Warm به ترتیب دارای درصدهای 4.2 و 5 خواهد بود.

در خصوص صدا، اسپیکر گوشی هوشمند P30 Lite عملکردی متوسط و قابل قبول را ارائه می دهد. و در کل نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. هندزفری موجود در جعبه ی اسمارتفون پیشرو نیز دارای کیفیت قابل قبولی بوده و صداهای خروجی از آن نیز رضایت بخش خواهد بود. به علاوه گوشی هوشمند P30 Lite از ویژگی Histen نیز پشتیبانی می کند. این ویژگی در زمان اتصال انواع هندزفری و هدفون، شخصی سازی های لازم را به صورت خودکار اعمال کرده و صدایی فراگیر و ایده آل را به کاربر ارائه خواهد داد.

41IGozTp4yL

سیستم عامل و رابط کاربری گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

گوشی هوشمند P30 Lite از جدیدترین نسخه ی سیستم عامل اندروید در کنار رابط کاربری EMUI 9.0 استفاده می کند. رابط کاربری پیشرو در چند وقت اخیر، بهبودهای چشمگیری در بخش های مختلف داشته و در حال حاضر عملکرد بهتری را به کاربر ارائه می دهد. البته کارایی این رابط کاربری هم چنان مسیری طولانی تا بی نقص شدن در پیش دارد.

در هنگام کار با گوشی هوشمند P30 Lite لگ آزاردهنده ای دیده نشده و سرعت حرکت بین منوها نیز قابل قبول ارزیابی می شود. شکل ظاهری نوار اعلان ها نیز زیباتر شده و تا حدودی به اندروید خام نزدیک تر شده است. به طور کلی، رابط کاربری EMUI سعی دارد تا با ارائه ی قابلیت های کاربردی کوچک و بزرگ، ضعف های ظاهری خود را پوشش دهد. اما قطعا برند هواوی نیز می داند که زمان بازنگری در رابط کاربری EMUI و طراحی مجدد آن برای پشتیبانی بهتر از نسل جدید اسمارتفون هایشان فرا رسیده است.

با بزرگتر شدن صفحه نمایش گوشی های هوشمند، راحتی در نمایش اعلان ها به یک ویژگی مهم تبدیل شده است. امری که برند هواوی در انجام آن تا حد زیادی موفق عمل کرده است. گاهی اوقات برای حفظ سرعت اسمارتفون، برخی از برنامه های در حال اجرا در پس زمینه متوقف می شوند. در این حالت اعلان های مربوط به آنها نشان داده نخواهند شد. البته کاربر می تواند به صورت دستی، از موقف شدن برنامه ی مورد نظر خود در پس زمینه جلوگیری نماید.

رابط کاربری EMUI 9.0 شامل قابلیت های کاربردی متعددی نظیر Digital Balance (مدیریت زمان استفاده از گوشی و اپلیکیشن های مختلف)، ضبط ویدئو از صفحه نمایش، ژست های حرکتی متفاوت و رمز عبور برای برنامه ها می باشد. هم چنین با بهره مندی از ویژگی App Twin می توانید به صورت همزمان از یک اپلیکیشن، همراه با حساب کاربری متفاوت استفاده نمایید.

گوشی هوشمند P30 Lite قادر به تشخیص سریع چهره ی کاربر نیز می باشد. هم چنین از این قابلیت می توانید به عنوان رمزی برای اجرای اپلیکیشن های مورد نظر خود استفاده نمایید. البته به دلیل وجود برخی از مشکلات امنیتی در این سیستم، توصیه می شود که از آن به عنوان رمز عبور جهت دسترسی به برخی از برنامه های مهم اسمارتفون خود استفاده نکنید.

دوربین گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

دو گوشی هوشمند P30 و P30 Pro مجهز به دوربین هایی قدرتمند بوده و کیفیت عکس های گرفته شده توسط آنها در سطح فوق العاده ای قرار دارد. اما آیا گوشی هوشمند P30 Lite می تواند موفقیت برادران گران قیمت خود در زمینه ی عکاسی را این بار در بازارهای اسمارتفون های میان رده تکرار کند؟

برند هواوی در زمان تبلیغ گوشی هوشمند P30 Lite تمرکز ویژه ای بر روی دوربین سلفی آن داشته است. طبق ادعای این برند، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی این اسمارتفون با همراهی هوش مصنوعی، فوکوس ثابت و دیافراگم 2.0 قادر به ثبت تصاویر سلفی با جزئیات بسیار بالا می باشد. حال باید دید که آیا تمامی ادعاهای این برند در رابطه با قدرت دوربین سلفی گوشی هوشمند P30 Lite صحت دارد یا خیر.

دوربین اصلی گوشی هوشمند P30 Lite مجهز به سه لنز 24، 8 و 2 مگاپیکسلی است. لنز 8 مگاپیکسلی این مجموعه از نوع لنزهای زاویه گسترده بوده و لنز 2 مگاپیکسلی نیز وظیفه ی تشخیص عمق میدان را بر عهده دارد. سیستم هوش مصنوعی به کار رفته در هر دو دوربین اصلی و سلفی اسمارتفون پیشرو، به ترتیب قادر به تشخیص همزمان 22 و 8 سوژه است. این سیستم پس از تشخیص سوژه های مورد نظر، تنظیمات عکسبرداری را به صورت خودکار تغییر می دهد تا در نهایت بهترین نتیجه از عکسبرداری حاصل شود.

محیط نرم افزاری دوربین گوشی هوشمند P30 Lite بسیار شبیه به دیگر اسمارتفون های برند هواوی بوده و تغییر آشکاری در آن دیده نمی شود. از مهم ترین گزینه های حاضر در این محیط نیز می توان به حالت عکسبرداری در شب ، حالت استفاده از لنز زاویه گسترده ، عکسبرداری حرفه ای و خودکار ، حالت پرتره و ضبط ویدئو با کیفیت Full HD اشاره نمود. هم چنین با کمی دقت، می توانید گزینه ی مربوط به فعال کردن تشخیص خودکار سوژه به کمک هوش مصنوعی را مشاهده کنید.

دوربین گوشی هوشمند P30 Lite در بخش ضبط ویدئو، دارای حالت صحنه آهسته یا همان اسلوموشن بوده و در این حالت قادر به ضبط ویدئوهایی با کیفیت HD و با نرخ فریم 120 یا 480 ثانیه خواهد بود. متاسفانه، اسمارتفون پیشرو فاقد حالت ضبط ویدئو با کیفیت 4K است. ویژگی که نبود آن با توجه به میان رده بودن محصول تا حدودی منطقی به نظر می رسد.

عکس های گرفته شده توسط دوربین اصلی گوشی هوشمند P30 Lite در طول روز و همراه با نور طبیعی، دارای جزئیات مطلوبی بوده و رنگ هایی زنده را به نمایش می گذارد. البته برخی از عکس های گرفته شده در این حالت نیز دارای مشکلاتی نظیر فرانوردهی و گستره ی دینامیکی محدود هستند. به علاوه تصاویر به ثبت رسیده در حالت پیشرو از نویز کمی برخوردار بوده و این ویژگی در عکس های خودکار گرفته شده در طی شب نیز حفظ می شود.

اما با فعال کردن حالت عکسبرداری شبانه، میزان نویز موجود در تصویر به شکل آشکاری بالاتر می رود. اما حالت مذکور با ارائه ی قابلیت های هوشمند، جزئیاتی را در اختیار کاربر قرار می دهد که در حالت خودکار به هیچ وجه قابل رویت نیستند. از طرفی باید بدانید که حالت عکسبرداری شبانه تنها مختص به لنز اصلی 24 مگاپیکسلی بوده و استفاده ی همزمان از این حالت در کنار لنز زاویه گسترده ی 8 مگاپیکسلی غیرممکن است.

با فعال کردن حالت هوش مصنوعی، رنگ موجود در عکس ها حالتی اشباع تر به خود می گیرند. هم چنین در صورت عکسبرداری در حالت HDR تا حدی، محدودیت گستره ی دینامیکی دوربین پوشش داده می شود. در هنگام عکسبرداری با استفاده از لنز زاویه گسترده ی 8 مگاپیکسلی مقداری از جزئیات تصویر کاهش یافته و نتیجه ی نهایی نیز در مقایسه با حالت استاندارد از نوردهی پایین تری برخوردار است. لذا استفاده از این حالت برای عکاسی در طی شب به هیچ وجه مفید نیست. به علاوه لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی اسمارتفون پیشرو، در تشخیص درست مرزها موفق عمل کرده و تنها در شرایط عکاسی پیچیده کمی دارای اشکال خواهد بود. که این مورد نیز با توجه به میان رده بودن محصول نمی تواند به عنوان یک ایراد در نظر گرفته شود.

عکس های گرفته شده توسط دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی گوشی هوشمند P30 Lite در طول روز از جزئیات مناسبی برخوردار هستند. البته مقدار این جزئیات تا حدی به فاصله ی هدف از لنز دوربین بستگی دارد. زیرا که دوربین پیشرو فاقد ویژگی فوکوس اتوماتیک است. به علاوه تصاویر سلفی به ثبت رسیده توسط این دوربین در طی شب نیز به واسطه ی استفاده از نمایشگر به عنوان منبع نوردهی، قابل قبول ارزیابی می شود.

عکس های گرفته شده توسط دوربین سلفی گوشی هوشمند P30 Lite در مقایسه با عکس های به ثبت رسیده توسط دوربین اصلی از گستره دینامیکی بهتری برخوردار بوده و رنگ هایی شاداب تر را به نمایش می گذارد. البته این دوربین در تشخیص دقیق سوژه و پس زمینه در حالت پرتره ضعیف عمل می کند.

عملکرد و بازدهی گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

مدتی است که برند هواوی از پردازنده ی مرکزی Kirin 710 به عنوان قلب تپنده ی اسمارتفون های میان رده ی خود استفاده می کند. گوشی هوشمند P30 Lite نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مجهز به چیپست مذکور شده است. از طرفی محصول پیشرو برای پردازش های گرافیکی نیز از پردازنده ی گرافیکی Mali-G51 MP4 سود می برد.

به شکلی جزئی تر، چیپست Kirin 710 بر اساس لیتوگرافی 12 نانومتری تولید شده و دارای هشت هسته ی پردازشی می باشد. که از این تعداد، چهار هسته بر پایه ی Cortex-A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و چهار هسته ی دیگر بر پایه ی Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز به انجام عملیات های پردازشی مشغول هستند. این در حالی است که، چیپ Snapdragon 710 که به عنوان رقیب اصلی این پردازنده شناخته می شود. بر اساس لیتوگرافی مدرن تر 10 نانومتری تولید شده و از هسته های پیشرفته تر Kyro 360 بر پایه ی Cortex-A75 بهره می برد.

در کنار موارد فوق، گوشی هوشمند P30 Lite دارای 128 گیگابایت حافظه ی داخلی بوده و از 4 یا 6 گیگابایت حافظه ی رم استفاده می کند. این مقدار از حافظه ی رم با توجه به میان رده بودن اسمارتفون پیشرو کاملا کافی بوده و به خوبی پاسخگو نیازهای کاربر نیز خواهد بود. هم چنین در صورت کافی نبودن حافظه ی داخلی 128 گیگابایتی دستگاه، می توانید از اسلات سیم کارت دوم برای قرار دادن کارت حافظه ی جانبی استفاده کنید.

طبق ادعای برند هواوی، چیپست Kirin 710 در مقایسه با چیپ Kirin 659 در عملکرد تک هسته و چند هسته بهبود یافته و تا حدود 30 درصد از مصرف انرژی پایین تری برخوردار است. از طرفی گوشی هوشمند P30 Lite مجهز به قابلیت GPU Turbo نیز می باشد. قابلیتی که پیش از این در نسل قبلی این سری نیز مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به گفته های برند هواوی، ویژگی مذکور در بهینه سازی عملکرد پردازنده ی گرافیکی دستگاه و افزایش کارایی کلی اسمارتفون نقشی موثر خواهد داشت.

طبق امتیازات بدست آمده از گوشی هوشمند P30 Lite در بنچمارک های مختلف، این دستگاه از لحاظ توان پردازشی و گرافیکی در مقایسه با اسمارتفونی نظیر Nokia X7 (مجهز به پردازنده ی مرکزی Snapdragon 710) حرفی برای گفتن ندارد. البته گوشی هوشمند پیشرو در هنگام اجرای برنامه ها و عملیات های پردازشی روزمره مشکلی نداشته و به طور کلی تجربه ی نسبتا روان و سریع را در اختیار کاربر قرار می دهد.

گوشی هوشمند P30 Lite مجهز به ویژگی Performance Mode می باشد. با فعال شدن این ویژگی، بازدهی و عملکرد دستگاه تا حدود 20 درصد افزایش یافته و قطعا در تجربه ی بازی های گرافیکی سنگین موثر خواهد بود. البته استفاده ی مکرر از این ویژگی، سبب افزایش سرعت کاهش ظرفیت باتری نیز می شود.

باتری گوشی هوشمند Huawei P30 Lite:

گوشی هوشمند P30 Lite از یک باتری لیتیوم-پلمیری با ظرفیت متوسط 3340 میلی آمپر ساعت استفاده می کند. و طبق ادعای برند هواوی، باتری به کار رفته در اسمارتفون پیشرو به خوبی پاسخگو نیازهای کاربر خواهد بود. حال باید ببینیم که این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است.

باتری گوشی هوشمند P30 Lite در تست بنچمارک PCMark که به عنوان شبیه ساز کارهای روزمره شناخته می شود. مدت زمان 7 ساعت و 37 دقیقه را ثبت نمود. هم چنین این باتری در آزمایش گرافیکی بنچمارک GFXBench با وجود ثبت مدت زمان 7 ساعت و 30 دقیقه، افت محسوسی در عملکرد خود نشان داد. به علاوه در حین فرآیند تست GFXBench، دمای دستگاه به 41 درجه ی سانتیگراد رسید.

gsmarena 001 1

به علاوه باتری پیشرو در تست پخش ویدئو و با روشنایی 200 نیتی صفحه نمایش، مدت زمان متوسط 11 ساعت و 6 دقیقه را به ثبت رساند. به طور کلی و با توجه به نتایج بدست آمده، باتری گوشی هوشمند P30 Lite در استفاده ی عادی تا نیمه سنگین تقریبا یک روز کامل کاربر خود را همراهی می کند. از طرفی همان طور که در جدول مشخصات فنی دستگاه نیز ذکر شد، این اسمارتفون از فناوری شارژ سریع تا حداکثر توان 18 وات پشتیبانی کرده و ظرفیت باتری آن در مدت زمان تقریبی 100 دقیقه به صورت کامل شارژ می شود. لازم به ذکر است که گوشی هوشمند P30 Lite فاقد تکنولوژی شارژ بی سیم است.

نتیجه گیری:

گوشی هوشمند Huawei P30 Lite قطعا یکی از برترین اسمارتفون های میان رده ی بازار بوده و برخی از مشخصات برادران گران قیمت خود را نیز به ارث برده است. طراحی جذاب و زیبا، صفحه نمایش با کیفیت، باتری مطلوب، رابط کاربری بهبود یافته در کنار استفاده از جدیدترین نسخه ی سیستم عامل اندروید، بخشی از قابلیت های مثبت این دستگاه هستند.

دوربین گوشی هوشمند P30 Lite با وجود برخی از مشکلات جزئی، به صورت کلی عملکردی مطلوب و مناسب داشته و عکس های گرفته شده توسط آن نیز از جزئیات بالایی برخوردار هستند. چیپست Kirin 710 به کار رفته در این دستگاه با وجود عملکرد ضعیف تر نسبت به پردازنده ی Snapdragon 710 هم چنان در پردازش عملیات های روزانه توانمند نشان داده و تجربه ای روان و نسبتا سریع را به کاربر ارائه می دهد.

گوشی هوشمند P30 Lite با وجود 128 گیگابایت حافظه ی داخلی و بهره مندی از ظرفیت مناسب حافظه ی رم، قطعا یکی از برترین ها در این بخش بوده و باتری نه چندان بزرگ آن نیز عملکردی مطلوب را از خود نشان می دهد. البته امیدواریم که برند هواوی در آینده از باتری هایی با ظرفیت بالاتر در اسمارتفون های میان رده ی خود استفاده نماید. از طرفی حضور تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی در گوشی هوشمند پیشرو، یکی از نقاط قوت مهم آن به حساب می آید.