هاله یا سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ
چرایی هاله یا سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ

سامسونگ یکی از بهترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان است که با کیفیت بالای محصولات و ارائه مدل‌های جدید، توانسته با سایر برندها رقابت کند. علت جذابیت  و محبوبیت این گوشی را می‌توان به تغییراتی دانست که این کمپانی در سایز نمایشگر، عملکردهای گوشی، وضوح تصویر و موارد این چنینی ایجاد کرده است. در بین این موارد، صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ از گذشته تا به امروز تغییر بسیاری کرده‌اند.

به عنوان مثال، در سال‌های گذشته استفاده از صفحه نمایشگرهای 6 اینچی، یک مزیت و برتری برای تولید کنندگان به شمار می‌رفت در حالی که امروزه استفاده از آن‌ها بسیار رایج شده است. اما بزرگ شدن ابعاد نمایشگر به این معنا نیست که این قطعات هیچ‌وقت دچار مشکل نمی‌شوند. به گونه‌ای که یکی از رایج‌ترین مشکلات تعدادی از گوشی‌های سامسونگ، سایه افتادن روی صفحه نمایش (Burn-in) است که باعث نارضایتی بیشتر کاربران شده است.

به همین منظور، ما از تیم موبایل 7، شما را با چرایی هاله یا سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ آشنا خواهیم کرد و در ادامه برای رفع این مشکل هم راه حل‌هایی را بیان می‌کنیم.

مشکل Burn-in روی چه مدل‌هایی از گوشی سامسونگ وجود دارد؟

یکی از مشکلات رایجی که علاوه بر گوشی‌های سامسونگ، در سایر برندها نیز وجود دارد، سایه افتادن روی صفحه  نمایش گوشی است که اصطلاحا به این پدیده، پیکسل سوختگی یا تغییر رنگ می‌گویند. این مشکل در گوشی‌های سامسونگ، در مدل‌های زیر بیشتر دیده می‌شود:

  • Galaxy S8
  • Galaxy S8 Plus
  • Galaxy S9
  • Galaxy S9 Plus
  • Galaxy S10
  • Galaxy S10 Plus
  • Galaxy Note 8
  • Note 9
  • Galaxy Note 10

دلیل سایه افتادن روی صفحه گوشی سامسونگ

هاله یا سایه افتادن روی صفحه نمایش، در واقع زمانی ایجاد می‌شود که بخشی از تصویر، تغییر رنگ دهد یا تیره شود. اتفاقی که بیشتر در نمایشگرهای OLED ددیده می‌شود تا LCD. برای درک این مشکل، باید بیان کنیم که هر صفحه نمایشی، از چندین قطعۀ کوچک و بزرگ ساخته شده است. هر یک از این قطعات دارای طول عمر متفاوتی هستند، بدین ترتیب کیفیت صفحه و عملکرد آن‌ها به کیفیت سایر قطعات بستگی دارد.

در بیشتر مواقع مشکل سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی، به مشکلات فنی آن برمی‌گردد و بیشتر به خرابی و سوخته شدن پیکسل‌های نمایشگر مربوط است. زمانی که پیکسل‌ها دچار مشکل می‌شوند، عملکرد صفحه نمایشگر پایین می‌آید و تصاویر را به حالت نیم‌سوز و سایه‌دار نشان می‌دهد.
علاوه بر این مورد، روشن ماندن زیاد صفحه نمایشگر، نشان دادن تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی، از رایج‌ترین دلایل خرابی صفحه نمایش هستند، به همین دلیل بهتر است که گوشی همراه خود را روی گزینه screen timeout تنظیم کنید تا صفحه آن برای مدت زمان طولانی روشن نماند.

البته اگر گوشی شما دچار این مشکل شد، می‌توانید از طریق خرید اقساطی گوشی، از فروشگاه موبایل7، جدیدترین مدل‌ها را تهیه کنید، به جای دادن هزینه تعمیر برای ال‌سی‌دی گوشی خود.

راه‌های جلوگیری از سایه افتادن روی صفحه گوشی سامسونگ

خراب شدن پیکسل‌ها موجب سایه افتادن روی صفحه نمایشگر می‌شوند، پیکسل‌ها یکی از اجزایی هستند که به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را تعمیر کرد و تنها راه برای حل این مشکل تعویض ال سی دی تلفن همراه است. اما راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید با شناخت آن‌ها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید یا زمان خرابی آن را به تعویق بیندازید.

  • استفاده از screen timeout
    روشن ماندن صفحه گوشی، علاوه بر کم شدن شارژ باتری، موجب نیم‌سوز شدن صفحه نمایشگر خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که از گزینۀ اسکرین تایم اوت استفاده کنید تا صفحه گوشی برای مدت زمان کمتری روشن بماند.
  • استفاده از dark mode
    گزینۀ دارک مود، یکی از تنظیماتی است که در بیشتر گوشی‌ها وجود دارد، با فعال کردن آن، نور ساطع شده از صفحه موبایل کم می‌شود و بدین ترتیب فشار کمتری به پیکسل‌ها وارد خواهد شد. قرار دادن تنظیمات گوشی روی این گزینه، می‌تواند مشکلات دیگری که مربوط به صفحه گوشی می‌شود را برطرف کند. 
  • کم کردن نور صفحه
    یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از سیاه شدن صفحه گوشی، کم کردن نور صفحه است. با این کار، میزان روشنایی صفحه کاهش می‌یابد و پیکسل‌ها دیرتر می‌سوزند.
  • استفاده از immersive
    یکی از راه‌های حل مشکل سایه افتادن روی گوشی‌های برند سامسونگ، فعال کردن گزینه immersive است. برای این منظور، به بخش تنظیمات گوشی بروید و این گزینه را فعال کنید تا ناوبری را که به صفحه نمایش آسیب می‌رساند پنهان کند.
  • خاموش کردن گوشی
    به طور دوره‌ای بهتر است تا زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش نگه‌دارید تا صفحه نمایشگر استراحت کند و از سوختگی پیکسل‌ها جلوگیری شود.

اگر هیچ‌یک از این راه‌ها جواب ندارد، باید چه کاری کرد؟

سایه افتادن روی صفحه گوشی‌های سامسونگ نشان‌دهندۀ مشکل سخت افزاری است، اگر مشکل بزرگی نباشد، با یکی از این راه‌ها به طور موقت برطرف می‌شود. اما اگر مشکل اساسی و بزرگی وجود داشته باشد، تنها راه حل آن، تعویض ال‌سی‌دی است. البته گوشی‌های سامسونگ تولید شده که در ساخت آن‌ها از صفحه نمایشگرهای مدرن و جدید استفاده شده در مقایسه با مدل‌های قدیمی بسیار مقاوم هستند و هر یک از قطعات مربوط به صفحه نمایشگر، از چندین مکانیزم محافظت در برابر سایه صفحه نمایش برخوردار هستند.

با این حال، اگر به مشکل سایه افتادن روی صفحه نمایش گوشی سامسونگ خود مواجه شدید و تمایل به تعویض ال‌سی‌دی نداشتید، می‌توانید از فروشگاه موبایل 7 جدیدترین مدل‌ها را به صورت قسطی خریداری کنید. البته این فروشگاه، خدمات خرید اقساطی لپ‌تاپ را نیز فراهم آورده است.

کلام آخر 

گوشی‌ها سامسونگ، دارای کیفیت صفحه و وضوح تصویر بسیار بالایی هستند؛ اما اگر شما بهترین و جدید‌ترین مدل آن را هم خریداری کنید، باز هم احتمال خرابی قطعات جزئی و اصلی آن وجود دارد. سایه افتادن روی صفحه نمایش (Burn-in )، یکی از رایج‌ترین مشکلات این گوشی‌های اندرویدی است. برای جلوگیری از چنین مشکلات تا جایی که امکان دارد، به روش‌های جلوگیری از سایه افتادن روی صفحه پایبند باشید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. در نهایت هم در صورت بروز این مشکل، بهترین راه‌حل، بردن آن نزد یک تعمیرکار معتبر و یا خرید یک گوشی جدید است.