مقایسه شیائومی 13 لایت و سامسونگ گلکسی ای 54
مقایسه شیائومی 13 لایت و گلکسی ای 54

گوشی های سری لایت شیائومی، جایگزینی ارزان قیمت برای پرچمداران این شرکت هستند. از طرفی، خانوادۀ سری A شرکت سامسونگ، یک خانوادۀ بسیار محبوب در کل جهان است.

در سال گذشته، شرکت شیائومی و سامسونگ از میان ردۀ جدید و قدرتمند خود یعنی شیائومی 13 لایت و سامسونگ گلکسی ای 54 پرده‌برداری کردند؛ دو رقیب سرسختی که هرکدام، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

در این مطلب از موبایل7 قرار است دو گوشی شیائومی 13 لایت و سامسونگ گلکسی ای 54 را با یکدیگر مقایسه کنیم. در آخر این مقاله، به این سوال پاسخ خواهیم داد که کدامیک از این دو گوشی، ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه شیائومی 13 لایت و سامسونگ گلکسی ای 54

اکنون قصد داریم تا ویژگی هرکدام از این گوشی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما بتوانید براساس اولویت خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. همانطور که گفته شد، در انتهای این مقاله به جمع‌بندی در خصوص این دو گوشی خواهیم رسید.

مقایسه صفحه نمایش شیائومی 13 لایت و گلکسی ای 54

صفحه نمایش

شیائومی 13 لایت، یک پنل 6.55 اینچی از نوع آمولد و گلکسی ای 54، یک پنل 6.4 اینچی از نوع سوپر آمولد دارد. نرخ نوسازی هر دو گوشی، 120 هرتز است و رزولوشن صفحه نمایش هر دو گوشی، Full HD است.

در بخش صفحه نمایش، شیائومی 13 لایت و گلکسی ای 54 تقریبا شبیه به یکدیگر هستند. با این وجود، صفحه نمایش این دو گوشی تفاوت‌هایی دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

پنل شیائومی 13 لایت، 12 بیتی است که یعنی می‌تواند بیش از 68 میلیارد رنگ را به نمایش بگذارد؛ این در حالیست که گلکسی ای 54، تنها توانایی نمایش 16 میلیون رنگ را دارد. این گسترۀ رنگی، بدون شک در کیفیت صفحه نمایش تأثیرگذار است.

صفحه نمایش گلکسی ای 54، برخلاف شیائومی 13 لایت، از دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند و تنها از HDR10+ پشتیبانی می‌کند. این موضوع نیز، یکی دیگر از عواملی است که بر کیفیت صفحه نمایش شیائومی 13 لایت تأکید دارد.

صفحه نمایش شیائومی 13 لایت اندکی بزرگ‌تر از گلکسی ای 54 است و حاشیه‌های کمتری نیز دارد. درواقع، گلکسی ای 54 حاشیه‌های زیادی در صفحه نمایش خود دارد که این موضوع، یکی از معایب این گوشی است.

حداکثر روشنایی در هر دو گوشی، 1000 نیت است.

نتیجه‌گیری

اگر صرفا اعداد و اطلاعات روی کاغذ را درنظر بگیریم، شیائومی 13 لایت، صفحه نمایش بهتری نسبت به گلکسی ای 54 دارد؛ اما در هنگام استفاده، خواهید دید که گلکسی ای 54، رنگ‌های زنده‌تر و واقعی‌تری را نمایش می‌دهد. با این وجود، نتایج نشان داده که صفحه نمایش شیائومی 13 لایت، عملکرد بهتری در زیر نور خورشید نسبت به گلکسی ای 54 دارد. همچنین، صفحه نمایش شیائومی 13 لایت، کشیده‌تر، باریک‌تر و لبه‌های آن کمی خمیده‌تر است که حس و حال شیکی را منتقل می‌کند.

برای کسب اطلاع بیشتر درخصوص مشخصات شیائومی 13 لایت، پیشنهاد می‌شود به مقالۀ بررسی Xiaomi 13 Lite سر بزنید.

مقایسه سخت افزار سامسونگ گلکسی ای 54 و شیائومی 13 لایت

سخت افزار

در بخش سخت افزار، این دو گوشی با یکدیگر تفاوت دارند.

در طراحی شیائومی 13 لایت، از پردازندۀ دراگون 7 نسل 1 که توسط شرکت کوالکام ساخته شده‌، استفاده شده‌است.

در طراحی گلکسی ای 54، از پردازندۀ اگزینوس 1380 که توسط خود شرکت سامسونگ ساخته شده، استفاده شده‌است.

در استفادۀ روزمره، هر دو گوشی بسیار عالی و روان عمل می‌کنند؛ اما در بخش بازی، بویژه بازی کال آف دیوتی، گلکسی ای 54 عملکرد بهتر و روان‌تری نسبت به شیائومی 13 لایت دارد. از طرفی، کنترل حرارتی گلکسی ای 54 بسیار بهتر از شیائومی 13 لایت است.

اگر قصد خرید شیائومی 13 لایت را دارید اما هنوز سرمایۀ کافی ندارید، نگران نباشید. با امکان خرید اقساطی گوشی فروشگاه موبایل7، می‌توانید همین امروز این گوشی را خریداری کنید.

مقایسه دوربین گلکسی ای 54 و شیائومی 13 لایت

دوربین

در بخش دوربین، این دو گوشی با یکدیگر متفاوت هستند.

دوربین پشتی

در هر دو گوشی، سه لنز دوربین تعبیه شده‌است. دوربین اصلی هر دوی این گوشی ها، 50 مگاپیکسل است. تفاوتی که ای 54 با شیائومی 13 لایت دارد، این است که دوربین اصلی گلکسی ای 54، از قابلیت OIS (لرزش‌گیر اپتیکال تصویر) پشتیبانی می‌کند که این امر، یک مزیت عالی برای لنز اصلی است.

لنز اولترا واید در شیائومی 13 لایت، 8 مگاپیکسل و در گلکسی ای 54، 12 مگاپیکسل است. از طرفی، لنز ماکرو در شیائومی 13 لایت، 2 مگاپیکسل و در گلکسی ای 54، 5 مگاپیکسل است.

دوربین سلفی

دوربین سلفی شیائومی 13 لایت و گلکسی ای 54، 32 مگاپیکسل است. در کنار لنز سلفی گلکسی ای 54، لنز تشخیص عمق 8 مگاپیکسلی نیز قرار دارد.

نتیجه‌گیری

عکس‌هایی که با دوربین گلکسی ای 54 گرفته می‌شود، واقعی‌تر است و جزئیات بیشتری را دربرمی‌گیرد و همچنین، نویز کمتری نسبت به شیائومی 13 لایت دارد.

در عکس‌هایی که با دوربین سلفی گرفته می‌شود، شیائومی 13 لایت زاویۀ بیشتری را پوشش می‌دهد اما همانند دوربین پشتی، دوربین سلفی گلکسی ای 54 عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت می‌کند.

در نور شب، تفاوتی بین دوربین‌های شیائومی 13 لایت و گلکسی ای 54 دیده نمی‌شود؛ اما رنگ‌ سفید در شیائومی 13 لایت بهتر ثبت می‌شود.

برای کسب اطلاع بیشتر درخصوص مشخصات سامسونگ گلکسی ای 54، پیشنهاد می‌شود به مقالۀ بررسی گوشی Samsung Galaxy A54 سر بزنید.

مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی ای 54 و شیائومی 13 لایت

طراحی

از نظر ظاهری، هردوی این گوشی ها نزدیک به پرچمداران شرکت خود هستند. از نظر ظاهری، گلکسی ای 54، نزدیک به خانوادۀ S23 و شیائومی 13 لایت، نزدیک به خانوادۀ 13 شیائومی هستند.

قاب پشتی

می‌توان گفت برای اولین بار، شرکت سامسونگ از متریال خوبی برای ساخت قاب پشتی گوشی خود استفاده کرده‌است. در ساخت قاب پشتی گلکسی ای 54، همانند آن چیزی که در شیائومی 13 لایت مشاهده می‌کنیم، از شیشه استفاده شده‌است.

تفاوت این دو گوشی در این است که شیشه‌ای که در قاب پشتی شیائومی 13 لایت استفاده شده‌، مات است و حس بهتری را به شما منتقل می‌کند؛ این در حالیست که شیشۀ قاب پشتی گلکسی ای 54، شفاف است و حس خیلی خوبی را منتقل نمی‌کند.

از طرفی، قاب پشتی گلکسی ای 54 به دلیل شفاف بودن، زیاد کثیف می‌شود.

فریم

فریم هر دو دستگاه، از جنس پلاستیک ساخته شده‌است، اما فریم گلکسی ای 54، کمی برآمده است و این موضوع، از خوش‌دستی گلکسی ای 54، کاسته و این گوشی را کمی بدقواره کرده‌است.

لنز

لنزهای دوربین شیائومی 13 لایت، در یک جزیرۀ مشترک نشسته‌اند و قاب دوربین، یک قاب مستطیل شکل است که برآمدگی نسبتا زیادی دارد. در گلکسی ای 54 اما، هیچ قابی برای لنزها درنظر گرفته نشده و لنزها، جدا از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ابعاد

ابعاد گلکسی ای 54، 158.2 در 76.7 در 8.2 میلی‌متر و وزن آن، 202 گرم می‌باشد. از طرفی، ابعاد شیائومی 13 لایت، 159.2 در 72.7 در 7.2 میلی‌متر و وزن آن، 171 گرم است.

همانطور که مشخص است، شیائومی 13 لایت در مقایسه با گلکسی A54، یک گوشی خوش دست‌تر، جمع و جورتر، کم وزن‌تر و کم ضخامت‌تر است. درواقع، شیائومی 13 لایت یکی از کم ضخامت‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار است.

مقاومت در برابر عوامل محیطی

شیائومی 13 لایت از گواهی IP53 و گلکسی ای 54 از گواهی IP67 پشتیبانی میکند. این بدان معناست که گلکسی ای 54، مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی از جمله آب و گرد و غبار نسبت به شیائومی 13 لایت دارد.

نتیجه‌گیری

طراحی گلکسی ای 54، شیک‌تر و طراحی شیائومی 13 لایت، مدرن‌تر و جوان‌پسندتر است. شیائومی 13 لایت، نسبت به گلکسی ای 54 نازک‌تر و خوش‌دست‌تر است و به دلیل قاب ماتی که دارد، حس یک پرچمدار را به شما منتقل می‌کند. اما در بحث مقاومت در برابر عوامل محیطی، گلکسی ای 54 بهتر عمل می‌کند.

مقایسه عملکرد باتری سامسونگ گلکسی ای 54 و شیائومی 13 لایت

باتری

ظرفیت باتری گلکسی ای 54، 5000 میلی آمپر ساعت و ظرفیت باتری شیائومی 13 لایت، 4500 میلی آمپر ساعت است. یکی از دلایل ابعاد و وزن کم شیائومی 13 لایت، باتری ضعیف آن است.

همانطور که مشخص است، ماندگاری باتری گلکسی ای 54 بیشتر از شیائومی 13 لایت است. با این حال، شیائومی 13 لایت در زمان کمتری به شارژ 100 درصد می‌رسد.

گلکسی ای 54 از یک شارژر 25 واتی و شیائومی 13 لایت از یک شارژر 67 واتی پشتیبانی می‌کند. یکی از معایب گلکسی ای 54 این است که آداپتور شارژ آن در جعبۀ گوشی نیست و شما باید هزینه‌ای جدا از هزینۀ گوشی برای آداپتور شارژ بپردازید.

اگر قصد خرید سامسونگ گلکسی ای 54 را دارید اما هنوز سرمایۀ کافی ندارید، نگران نباشید. با امکان خرید اقساطی گوشی فروشگاه موبایل7، می‌توانید همین امروز این گوشی را خریداری کنید.

اسپیکر

نکتۀ بسیار عجیبی که در خصوص شیائومی 13 لایت وجود دارد این است که در این گوشی، از تنها یک اسپیکر استفاده شده‌است؛ درحالی که گوشی های پایین رده‌تر شیائومی، از اسپیکر دوتایی پشتیبانی می‌کنند.

از طرفی، اسپیکر گلکسی ای 54 دوتایی است.

نتیجه‌گیری

بلندی صدای شیائومی 13 لایت بیشتر است؛ با این وجود، با افزایش صدا در شیائومی 13 لایت، نویز صدا نیز بیشتر می‌شود. در گلکسی ای 54 اما، حجم، کیفیت و جزئیات صدا بسیار بالاست و تقریبا صدایی بدون نویز را پخش می‌کند.

رنج قیمت

شیائومی 13 لایت و سامسونگ گلکسی ای 54، جزء گوشی های اقتصادی محسوب می‌شوند که در کنار مقرون به صرفه بودن، کارکردی نزدیک به پرچمداران خود دارند.

اگر بخواهیم از نظر قیمت، این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کنیم، سامسونگ گلکسی ای 54 قیمت کمتری نسبت به شیائومی 13 لایت دارد. حدود قیمت گلکسی ای 54، 14 الی 16 میلیون تومان و حدود قیمت شیائومی 13 لایت، 19 الی 21 میلیون تومان است.

امنیت

سنسور اثر انگشت هر دو گوشی شیائومی 13 لایت و گلکسی ای 54، داخل صفحه نمایش است و هر دو گوشی، از قابلیت تشخیص چهره نیز پشتیبانی می‌کنند.

سنسور اثر انگشت در شیائومی 13 لایت از عملکرد و سرعت بهتری نسبت به گلکسی ای 54 برخوردار است و قابلیت تشخیص چهرۀ این دو گوشی، عملکردی مشابه یکدیگر دارند.

جمعبندی

شیائومی 13 لایت و سامسونگ گلکسی ای 54، دو گوشی میان رده هستند که به پرچمداران شرکت خود، شباهت زیادی دارند.

با توجه به اطلاعاتی که در این مطلب گفته شد، اینکه کدامیک از این گوشی ها را می‌پسندید، بسته به اولویت‌بندی شما دارد. اگر قصد دارید هزینۀ کمتری بپردازید و یا اگر کیفیت اسپیکر، دوربین، باتری و همچنین، توانایی اجرای برنامه‌های سنگینی همچون بازی‌های ویدیویی برایتان مهم است، سامسونگ گلکسی ای 54 گزینۀ مناسب‌تری برای شماست.

از طرفی، خوش‌دستی، روشنایی و کیفیت صفحه نمایش برایتان اولویت دارد، احتمالا شیائومی 13 لایت را بیشتر بپسندید.

شما می‌توانید هرکدام از این گوشی ها را که بخواهید با امکان خرید اقساطی گوشی فروشگاه موبایل7 خریداری کنید.

با توجه به مطالب گفته شده، برای ما بنویسید که شما کدامیک از این دو گوشی را ترجیح می‌دهید؟