vpn
استفاده از VPN چه تاثیری بر روی گوشی یا لپ تاپ ما دارد؟

همه ما توسط اینترنت و اتصالات بی سیم احاطه شده‌ایم، به طوری که که این اتصالات دنیا را به یک شبکه جهانی تبدیل کرده‌اند. با این حال، تضمین امنیت و حفظ حریم خصوصی با توجه به تهدیدات سایبری امروزی کار آسانی نیست. روش‌های مختلفی برای حفظ اطلاعات در بستر اینترنت وجود دارد که یکی از کارآمدترین آنها استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) هنگام اتصال به اینترنت است. VPN ها به راحتی می‌توانند با پنهان کردن IP شما از اطلاعات و داده‌های شما در برابر تهدیدات آنلاین محافظت کنند. اما سرویس‌های VPN علاوه بر مزایای بسیاری که دارند، تاثیراتی نیز بر روی دستگاه‌های دیجیتالی شما خواهند داشت. بنابراین، سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد مطرح شود این است که استفاده از VPN چه تاثیری بر روی گوشی و یا لپ تاپ ما دارد؟ آیا این سرویس‌ها بر روی همه دستگاه‌ها تاثیرگذار هستند و یا می‌توان تاثیرات مخرب آنها را کاهش داد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، در ادامه همراه موبایل 7 باشید.

آیا استفاده از VPN بر روی عملکرد گوشی و لپ تاپ تأثیر دارد؟

قبل از بررسی تاثیرات و پیامدهای استفاده از VPN بر روی عملکرد گوشی و لپ تاپ، بیایید با مزایا و عملکرد VPN ها بیشتر آشنا شویم. VPN که کوتاه شده عبارت به معنای شبکه خصوصی مجازی است، وظیفه رمزگذاری داده‌های اینترنتی ارسالی و دریافتی دستگاه شما را دارد. اپلیکیشن های VPN را می‌توانید بر روی دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند و یا لپ تاپ نصب کنید. زمانی که VPN خود را روشن می‌کنید، داده‌های اینترنتی در قالبی رمزگذاری شده ارسال و دریافت می‌شوند به طوری که اگر فردی قصد رهگیری آن‌ها را داشته باشد، این داده‌ها غیرقابل خواندن خواهند بود. رمزگذاری داده‌ها با VPN مزایای بسیاری را به همراه دارد، برخی از موارد پرکاربرد استفاده از VPN ها شامل موارد زیر می‌شوند :

  • رمزگذاری ایمیل‌هایی با محتوای بسیار حساس
  • حفظ اطلاعات مربوط به پیام‌های ارسال شده در شبکه‌های اجتماعی
  • رمزگذاری اطلاعات بانکی مانند شماره کارت اعتباری و شماره حساب و رمزهای عبور

به محض شنیدن رمزگذاری ترافیک و پنهان کردن IP، ممکن است به این فکر کنید که کارکرد VPN بسیار پیچیده است و برای انتخاب VPN مناسب باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کرد. اما، واقعیت کاملاً متفاوت است. VPN ها به سرورهایی متصل هستند که تمام کارهای رمزگذاری و پوشش IP را بدون توجه به دستگاه مورد استفاده انجام می‌دهند. این سرورها در یک فضای امن نگهداری می‌شوند و در برابر انواع تهدیدات و هک‌ها محافظ هستند. بنابراین، استفاده از VPN در انواع دستگاه‌ها امکان پذیر است و اگر دستگاه شما بتواند به این سرورها وصل شود، عملکرد طبیعی خود را خواهد داشت و به احتمال زیاد VPN تأثیر قابل توجهی بر روی کارایی دستگاه نخواهد داشت. با این حال، در برخی مواقع بسته به مدل گوشی، نوع VPN و یا عوامل دیگر، استفاده از VPN می‌تواند تاثیراتی بر روی بخش‌های مختلف دستگاه بگذارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تأثیر VPN بر روی باتری گوشی و لپ تاپ

همانطور که اشاره شد، در اغلب مواقع استفاده از VPN بر روی عملکرد دستگاه شما تاثیرات قابل توجهی نخواهد داشت. اما در برخی موارد، ممکن است با روشن کردن VPN شاهد کاهش عملکرد استاندارد دستگاه و یا خالی شدن سریع باتری شوید. برای بررسی این امر، بیایید یک کاربر تلفن همراه یا لپ تاپ را در نظر بگیریم که هنگام اتصال به اینترنت از VPN استفاده می‌کند. اولین چیزی که این کاربر متوجه خواهد شد، مصرف بیشتر باتری حین اتصال به VPN است. دلیل آن هم این است که گوشی همراه زمانی که به اینترنت متصل می‌شود در حال دانلود اطلاعات و به روز رسانی برنامه‌ها است و روشن کردن VPN سبب مصرف بیشتر باتری می‌شود. به طور مشابه، این امر در دستگاه‌های دیگر نیر صادق خواهد بود.

بنابراین، بدیهی است که VPN منجر به مصرف بیشتر باتری گوشی و لپ تاپ می‌شود. اما مقدار این مصرف به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین عامل تعداد اتصالاتی است که تلفن شما با سرور VPN برقرار می‌کند. اگر دستگاه شما به سرورهای زیادی متصل شود، باتری بیشتری مصرف خواهد کرد؛ اما اگر تنها به یک یا دو سرور متصل شود، تأثیر قابل توجهی بر روی مصرف باتری نخواهد داشت.

عامل دوم سرعت اتصال دستگاه به اینترنت است. هرچه سرعت اتصال به اینترنت بیشتر باشد، عمکلرد دستگاه شما در هنگام اتصال به VPN بهتر خواهد بود.

سومین و آخرین عامل نیز نوع داده‌ای است که برای اتصال به اینترنت از آن استفاده می‌کنید. استفاده از اینترنت سیم کارت به همراه VPN می‌تواند سبب کاهش عملکرد دستگاه و مصرف بیشتر باتری شود و اگر از اتصالات WIFI استفاده کنید، متوجه تغییرات چندانی در عملکرد و مصرف باتری نخواهید شد.

در نتیجه می‌توان گفت که VPN ها عموماً تأثیر چندانی بر عملکرد گوشی و لپ تاپ شما نخواهند داشت. معمولاً VPN هایی که کدگذاری ضعیفی دارند و یا به دلیل بارگذاری بیش از حد، تعداد سرورهای کمی دارند، ممکن است اختلالاتی را در عملکرد دستگاه شما ایجاد کنند. زیرا یک VPN نامناسب درخواست‌های زیادی ارسال می‌کند که به انرژی و دیتای بیشتری نیاز دارد. اگر از یک VPN خوب استفاده کنید، متوجه اختلال در عملکرد گوشی و لپ تاپ خود نخواهید شد و می‌توانید بدون بروز مشکل، امنیت اطلاعات و فعالیت‌های خود را افزایش دهید.

سخن پایانی

در این راهنما با عمکلرد VPN ها و تأثیر آنها بر روی گوشی و لپ تاپ آشنا شدیم. بدیهی است که مدل گوشی و لپ تاپ شما تضمین کننده عملکرد روان VPN و سایر نرم افزارها خواهد بود. در صورتی که علاقمند به تهیه گوشی، لپ تاپ و سایر دستگاه‌های دیجیتالی هستید، بهتر است با مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت داشته باشید تا بتوانید بهترین دستگاه را با مناسب‌ترین قیمت تهیه نمایید. متخصصان موبایل 7 اینجا هستند تا با ارائه خدماتی از جمله خرید اقساطی گوشی، خرید اقساطی لپ تاپ و خرید اقساطی انواع دستگاه‌های دیجیتال دیگر، شما را در انتخاب بهترین دستگاه همراهی کنند.