iPad Air 第6世代は買うべき?どんな人に必要なのか考えてみる
نقد و بررسی آیپد پرو ۱۳

آیپد پرو ۱۳ بهترین تبلتی است که اپل تاکنون ساخته است، و به نظر می‌رسد که شرکت آپل همه چیز را به آن اضافه کرده است. شما در این تبلت یک صفحه نمایش OLED فوق‌العاده، چیپ قدرتمند M4، و یک طراحی بسیار نازک و سبک و لطیف مشاهده می‌کنید. در این مقاله از موبایل ۷ قصد داریم به نقد و بررسی ایپد جدید اپل بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

آیپد پرو ۱۳ که همراه با مدل ۱۱ اینچی خود به بازار معرفی شده، یک تبلت بسیار بسیار قدرتمند و زیبا و همچنین بسیار سبک است. برای اولین بار چیپ جدید M4 در این دستگاه مورد استفاده قر ار گرفته است؛ این دستگاهی است که اپل تاکنون ساخته است (حتی نازک‌تر از iPod Nano ) و همچنین بهترین صفحه نمایشی است که می‌توانید در یک تبلت ببینید.

متاسفانه قیمت این تبلت، به سرعت، آن را از دسترس بسیاری از افراد خارج می‌کند و به طور واضح، این تبلت طراحی نشده است که فقط برای مرور وب و تماشای ویدیوها روی از آن استفاده کنید.

آیپد پرو جدید همچنین یک مدل نمایشگاهی برای چیپ جدید M4 اپل است (خط تولید آیپد از چیپ M3 که در آخرین مدل MacBook Air و مدل پایه مک‌بوک ۱۴ اینچی وجود دارد، گذشته است) که نشان می‌دهد که این تبلت نه تنها برای جایگزین کردن آیپد های گذشته، کیندل آمازون یا گلکسی تب طراحی شده، بلکه برای جایگزین کردن مک‌بوک نیز طراحی شده است  و وقتی که در این زمینه قرار می‌گیرد، قیمت (و سطح عملکرد) آیپد پرو قابل فهم‌تر است.

اگر شما به دنبال یک تبلت با کیفیت بالا برای جایگزین کردن لپ‌تاپ خود نیستید، و فقط چیزی برای کارهای عادی با هزینه مناسب می‌خواهید، آیپد ایر جدید بسیار جذاب‌تر خواهد بود. در آینده به بررسی آیپد ایر جدید خواهیم پرداخت.

با این حال، اگر شما به دنبال یک تبلت حرفه ای هستید که علاوه بر طراحی فوق العاده و وزن کم بتواند از پس انجام کارهای سنگین، از جمله ویرایش ویدیو و تولید موسیقی بر بیاید، آیپد پرو ۱۳ ممکن است واقعاً سرمایه‌گذاری بسیار منطقی‌ای باشد.

قیمت آیپد پرو ۱۳ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت از 1,299 دلار شروع می‌شود و با بالا رفتن ظرفیت این آیپد، قیمت آن نیز بالاتر میرود.

این قیمت‌ها برای مدل‌های Wi-Fi است. همچنین می‌توانید مدل‌های سلولار با پشتیبانی از اتصالات G۵ را دریافت کنید که به قیمت هر مدل تقریبا 200 دلار اضافه می‌شود.

این افزایش قیمت، به گفته اپل، به دلیل طراحی جدید، صفحه نمایش OLED بهبود یافته (در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد) و بهبود عملکردی است که توسط چیپ جدید M4 نسبت به چیپ M2 که با مدل قبلی ارائه شده بود، ارائه می‌شود.

مدل‌های ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت دارای ۸ گیگابایت رم هستند، در حالی که مدل‌های بالاتر با ۱۶ گیگابایت رم همراه هستند. همچنین، مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت دارای چیپ M4 با پردازنده ۹ هسته‌ای، و مدل های بالاتر دارای چیپ M4 با پردازنده ۱۰ هسته‌ای هستند.

طراحی و دوربین

ipad pro 13

اگر مانند من، شما هم متعجب شدید که چرا چیپ M4 در آیپد پرو جدید و نه در یک مک مورد استفاده قرار گرفته است، طراحی جدید این تبلت به نحوی تصمیم را توضیح می‌دهد.

به گفته اپل، بدنه بسیار نازک آیپد پرو جدید و فناوری “OLED ” که صفحه نمایش “Ultra Retina XDR” آیپد پروهای جدید را پشتیبانی می‌کند، تنها به دلیل چیپ M4 امکان‌پذیر شده‌اند.

اپل ادعا می‌کند که چیپ M4 می‌تواند همان سطح عملکرد چیپ M2 را با نصف مصرف برق ارائه دهد. البته، چیپ M4 همچنین می‌تواند عملکرد بسیار بالاتری نسبت به M2 ارائه دهد، اما این سطح کارایی در زمینه مصرف انرژی به اپل اجازه داده است تا آیپد پرو 13 را بسیار نازک و سبک کند، در واقع، آیپد پرو 13 نازک‌ترین دستگاهی است که اپل ساخته است.

خبر خوب این است که، با وجود طراحی بسیار نازک خود، آیپد پرو 13 بدنه بسیار قوی و محکمی دارد، بدنه آیپد پرو 13 از آلومینیوم بازیافتی 100٪ ساخته شده است، و این نه تنها برای محیط زیست خوب است (بسته‌بندی اکنون 100٪ مبتنی بر فیبر است و استیکرهای آیکونیک حذف شده‌اند تا مقداری از پلاستیک مصرفی را کاهش دهند)، بلکه به آیپد پرو احساسی محکم و قابل اعتماد می‌دهد بدون اینکه خیلی سنگین باشد.

آیپد پرو در دو رنگ نقره‌ای و مشکی فضایی ساخته شده است.

آیپد پرو 13 دارای چهار بلندگوی داخلی است، همراه با چهار میکروفون. در سمت راست، زمانی که تبلت را در حالت عمودی نگه می‌دارید، دکمه‌های ولوم و در بالا دکمه روشن و خاموش قرار دارد. در پایین یک پورت Thunderbolt 3 / USB 4 وجود دارد که برای شارژ کردن و اتصال لوازم جانبی مانند مانیتورهای USB-C یا هارد دیسک‌های خارجی می‌توانید استفاده کنید، با سرعت انتقال داده تا 40Gb/s.

لازم به ذکر است که آیپد پرو بدون شارژر عرضه می‌شود و فقط کابل دارد. این باعث کاهش بسته‌بندی و کاهش پسماند الکترونیکی می‌شود، زیرا احتمالاً بسیاری از افراد از قبل یک شارژر USB-C در دسترس داشته باشند. اما کابلی که اپل فراهم می‌کند فقط USB 2.0 است، که به این معناست که شما نمی‌توانید به سرعت‌های انتقال داده حداکثری که توسط پورت USB-C آیپد پرو قابل انجام است، برسید. یک اتصال هوشمند مغناطیسی در سمت راست آیپد پرو 13 قرار دارد، و این برای اتصال و شارژ لوازم جانبی سازگار استفاده از این اتصال هوشمند جدید به این معناست که قلم اپل قدیمی با این مانند قلم اپل جدید و کیبورد جادویی استفاده می‌شود. با این حال، آیپد پرو کار نمی‌کند (و همچنین قلم Pro هم با آیپد‌های قدیمی‌تر کار نمی‌کند).

وقتی به دوربین‌ها می‌رسیم، خبرهای خوب و بد وجود دارد. خبر خوب این است که از صاحبان دوربین جلوی Ultra Wide 12 مگاپیکسل به سمت راست منتقل شده است، که به این معناست که هنگام استفاده از آیپد پرو در حالت افقی، دوربین در بالای صفحه است. این باعث می‌شود تماس‌های ویدیویی بسیار راحت‌تر و شناختی‌تر باشد، و ورود از طریق Face ID هم آسان‌تر به نظر می‌رسد. مورد دیگر این است که در پشت دستگاه یک دوربین عقب با رزولوشن 12 مگاپیکسل و دیافراگم f/1.8 قرار دارد که قابلیت فیلم‌برداری 60 فریم بر ثانیه و کیفیت K4 را دارد، همچنین دارای یک سنسور LiDAR برای کمک به فوکوس خودکار و یک فلاش Adaptive True Tone است، که اپل ادعا می‌کند با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی زمانی که شما عکس‌هایی از سند کاغذی می‌گیرید و حذف سایه‌ها از تصاویر با گرفتن چند عکس بهبود می‌بخشد.
در عین حال، دوربین LiDAR همچنین برای شناسایی فضا و شناخت فضایی استفاده می‌شود، اجازه می‌دهد تا iPad Pro اتاق‌ها را اسکن کرده و اشیاء را شناسایی کند  و امکان ارائه برنامه‌های واقعیت افزوده (AR) را فراهم می‌کند تا زمانی که شما به صفحه iPad Pro نگاه می‌کنید، اشیاء مجازی را به زیبایی در دنیای واقعی بر روی آن پوشش دهد.

در واقع iPad Pro 13 و مدل 11 اینچی آن ، دوربین Ultra wide را که در مدل‌های قبلی وجود داشته است، ندارند. اگرچه اپل درباره دلیل تصمیم خود برای حذف این دوربین نظری نداده است، اما ممکن است به دلیل تمایل اپل برای سبک‌تر شدن این مدل یا حتی جلوگیری از بالا رفتن قیمت این محصول – باشد.

با این کار احتمالاً برخی از کاربران از این حرکت ناراضی خواهند بود. با این حال، اپل ادعا می‌کند که به دلیل ترکیب دوربین 12 مگاپیکسل، سنسور LiDAR و توانایی پردازش تصویر M4، شما همچنان قادر خواهید بود عکس‌های پهن زاویه‌ای بگیرید که به نظر خوب می‌آید.

نمایشگر

به جز تراشه M4 جدید، چیزی که بیشتر درباره iPad Pro 13 هیجان‌انگیز است، نمایشگر بازسازی‌شده آن است. در مقایسه با فناوری Mini LED مدل قبلی، فناوری OLED جدید iPad Pro کنتراست بهتری ارائه می‌دهد، به خصوص برای محتوای HDR، و همچنین با روشنایی ماکسیمم صفحه نمایش 1,000 نیت در مقایسه با 600 نیت مدل 2022.

همچنین، صفحه نمایش با فناوری ProMotion همراه است که نرخ تازه‌سازی تطبیقی بین 10Hz و 120Hz را امکان‌پذیر می‌کند، بسته به اینکه در حال انجام چه کاری هستید. این بدان معناست که پیمایش وب‌سایت‌ها، شبکه های اجتماعی و بازی‌ها هم عالی به نظر می‌رسند.

نمایشگر iPad Pro 13 اینچ (2024)، که اپل آن را Ultra Retina XDR می‌نامد، قادر به نرخ تازه‌سازی کمتری نسبت به نسل قبلی خود است که از نظر مشاهده‌ای تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است به افزایش عمر باتری کمک کند.

iPad Pro 13 اینچ (2024) از تکنولوژی منحصر به فردی به نام «OLED تاندم» استفاده می‌کند. این اصطلاح در واقع دو صفحه نمایش OLED است که یکی روی دیگر قرار دارند و روشنایی ترکیبی آن‌ها منجر به ایجاد تصاویر خیره‌کننده می‌شود. برخی از صفحه‌نمایش‌های OLED (بخصوص نسخه‌های قدیمی) ممکن است با روشنایی بالایی دچار مشکل شوند و این تکنولوژی «تاندم» تلاشی برای رفع این مشکل است.

بر خلاف مدل‌های قبلی که تکنولوژی‌های مختلفی بر اساس اندازه صفحه نمایشی که انتخاب می‌کردید داشتند، iPad Pro 13 و iPad Pro 11 هر دو از فناوری یکسان استفاده می‌کنند، این تغییری است که مورد استقبال قرار می‌گیرد، زیرا به این معناست که اگر ترجیح می‌دهید یک iPad Pro کوچک‌تر داشته باشید، از لذت‌های بصری محروم نمی‌شوید.

در مجموع، صفحه‌نمایش iPad Pro 13 بهترین چیزی است که در یک دستگاه تبلت می‌توانید بیابید، و حتی با بهترین صفحه‌نمایش‌های لپ‌تاپ‌ها هم رقابت می‌کند.


پردازنده

به گفته اپل، iPad Pro جدید با چیپ M4 دارای توانایی رندرینگ چهار برابری نسبت به مدل خود و با کارایی حرارتی 20٪ بهتر است. همچنین، عملکرد پردازنده‌ی CPU آن نیز نسبت به چیپ M2 نیز 50٪ سریع‌تر است .

در حالی که تراشه M4 بدون شک قادر به اجرای macOS و برنامه‌های دسکتاپ با سهولت خواهد بود، اما آیپد پرو  با iPadOS 17 ارائه می‌شود که یک سیستم‌عامل موبایلی سبک‌تر است، این لزوماً به این معنا نیست که قدرت M4 بیش از نیاز است. بسیاری از برنامه‌های آیپد به طور نسبی سبک نگه داشته شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که بسیار سریع و روان روی همه مدل‌ها اجرا می‌شوند، اما بسیاری از برنامه های آیپد در حال پیچیده تر شدن هستند که برای کار با آنها به تراشه ای مانند تراشه جدی اپل نیاز خواهید داشت.

 عمر باتری

آیپد پرو ۱۳ با یک باتری ۳۸.۹۹ وات‌ساعتی عرضه می‌شود، و اپل وعده می‌دهد تا ۱۰ ساعت وب‌گردی با استفاده از Wi-Fi، و تا ۹ ساعت در صورت استفاده از اتصال 5G را فراهم می‌کند. جالب اینجاست که مدل ۱۳ اینچی به دلیل بدنه بزرگتر خود باتری بزرگتری نسبت به مدل ۱۱ اینچی دارد، اما عمر باتری‌های وعده داده شده یکسان هستند، که احتمالاً به دلیل نیازهای اضافی توان صفحه نمایش بزرگتر مدل ۱۳ اینچی است.

خبر خوب این است که در آزمایش‌های ما، آیپد پرو ۱۳ اینچ  نه تنها از این تخمین‌ها فراتر رفت، بلکه به طرز شگفت‌آوری آن‌ها را پشت سر گذاشت. ما توانستیم ۱۴ ساعت و ۵۰ دقیقه با یک بار شارژ و در حالی که به Wi-Fi متصل بودیم به دست آوریم. هنگام استفاده از اتصال 5G، این مدت زمان بیش از یک ساعت کاهش یافت و به ۱۳ ساعت و ۱۳ دقیقه رسید، که همچنان چشمگیر است و بسیار بیشتر از وعده اپل می‌باشد.

در استفاده روزمره، عملکرد باتری آیپد پرو جدید بسیار بهتر از نسخه قبلی خود است، که در بررسی ما به سختی به ۱۰ ساعت وعده داده شده توسط اپل می‌رسید. این احتمالاً به دلیل بهبودهای بهره‌وری انرژی است که اپل در تراشه M4 نسبت به M2 اعمال کرده است.

جمع بندی

آیپد پرو ۱۳ یک تبلت بسیار قوی است. شما به سختی می‌توانید تبلتی پیدا کنید که بتواند از نظر عملکرد با آن مطابقت داشته باشد. اما اگر بودجه محدودی دارید و یا برای وظایف روزمره مانند مرور وب، از ایپد خود استفاده میکنید. تراشه M4 موجود در آیپد پرو کاملاً بیش از حد نیاز است، دستگاه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تری وجود دارند که با مراجعه به وبسایت موبایل 7 میتوانید آنها را مشاهده کنید. همچنین برای خرید اقساطی میتوانید روی به صفحه خرید اقساطی گوشی مراجعه فرمایید.