ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ و ۱۵
ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ و ۱۵

زمانی که طرح رجیستری گوشی‌ها توسط آقای آذری جهرمی اجرا شد، نگرانی‌های زیادی درباره ایجاد محدودیت ورود انواع گوشی به وجود آمد. تا اینکه اخیراً دولت از ثبت سفارش و رجیستری آیفون ۱۴ خودداری کرد. اما چیزی که امروز شاهد هستیم این است که آیفون ۱۴ حتی بدون پوشش آنتن شبکه طرفداران خود را دارد و در بازار خریدوفروش می‌شود.

مهر گذشته حدود ۳۰۰ هزار دستگاه آیفون ۱۴ وارد کشور شده که رجیستر نشدند و برای کاربران غیرقابل‌استفاده هستند؛ اما همچنان خریدوفروش می‌شود و جزو گوشی‌های محبوب محسوب می‌شود.

 

آیا آیفون ۱۵ رجیستر می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم بر اساس طرح رجیستری و قوانینی که از طرف دولت در جهت کنترل واردات کالاهای لوکس وضع شد؛ امکان رجیستری آيفون ۱۵ وجود ندارد. اختصاص ارز دولتی برای واردات این کالا‌ها سیاستی است که در راستای این طرح در نظر گرفتند؛ اما امسال (۱۴۰۲) دولت واردات محصولات لوکس را به دلیل کمبود ارز به‌صورت کامل ممنوع اعلام کرد.

 

آیا آیفون ۱۵ به دلیل مسائل امینتی وارد نمی‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، آیفون ۱۵ پرومکس دارای قابلیت ارسال پیام اضطراری ماهواره‌ای است. برخی از اخبار حاکی از آن است که این احتمال وجود دارد که دولت نگران این قابلیت گوشی باشد؛ ازاین‌رو واردات آيفون 15 را ممنوع کرده است. اما مسئلۀ اصلی این قابلیت آیفون 15 نیست؛ زیرا این قابلیت در حد ارسال یک پیام اضطراری کوتاه از طریق اینترنت است و جای هیچ نگرانی و دغدغه‌ای وجود ندارد.

از طرفی دیگر، مسئلۀ بودجۀ آن بیان شده است که طبق طرح تصویب شده، ورود محصولاتی که قیمت آن از ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شود، به دلیل لوکس بودن، ممنوع است. در این صورت آیفون 15 پرومکس جزو این گوشی‌ها محسوب می‌شود. بااین حال نکته‌ای که وجود دارد این است که به همان تعداد مورد نظر، سری آیفون 13 از سطح جهان وارد می‌شود. جذابیت این موضوع از آنجا بیشتر می‌شود که سری آیفون 13 به‌صورت رفرش، ریپک و… در حال واردات به سطح کشور است. بنابراین سؤال اینجاست که مسئلۀ اصلی چیست؟

 

طرح جمع‌آوری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ از بازار!

سخنگوی ستاد مبارزه با کالای قاچاق چندی پیش درباره جمع‌آوری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ از بازار خبر داد. وی این محصول را کالایی لوکس دانست؛ اما درباره این موضوع که چرا باید یک گوشی تلفن در کشور کالای لوکس محسوب شود صحبتی نکرد.

 

آیا باید منتظر رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ باشیم؟

باتوجه‌به وضعیت موجود که به نظر می‌رسد نه مسئله بودجه و نه مسئله موارد امنیتی است، این سؤال پاسخ مشخصی ندارد و همه چیز به سیاست‌های دولت و مقررات واردات وابسته است؛ بنابراین باید منتظر شد و دید چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی در هر صورت شما می توانید خرید اقساطی گوشی آیفون 14 و 15 را از موبایل 7 انجام دهید.