smartphone camera
مقایسه تکنولوژی هوش مصنوعی دوربین‌ تلفن های هوشمند

مقایسه تکنولوژی هوش مصنوعی دوربین‌ تلفن های هوشمند

در سال‌های اخیر، بکارگیری هوش مصنوعی در تکنولوژی دوربین‌های گوشی‌های هوشمند کیفیت عکس‌های این دوربین‌ها را متحول کرده است که به یک مزیت رقابتی در فروش گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌ است. این تکنولوژی عامل تولید تصویر با کیفیت بسیار بالا، ویژگی‌های پیشرفته عکاسی و قابلیت‌های ویرایش بسیار راحت می شود. در این مقاله ابتدا به نحوه کارکرد هوش مصنوعی در دوربین گوشی های هوشمند  میپردازیم و سپس به مقایسه برندهای مختلف از گوشی‌های هوشمند با فناوری هوش مصنوعی در دوربین‌هایشان، بررسی قابلیت‌ها، نقاط قوت و محدودیت‌های آن‌ها است.

هوش مصنوعی در دوربین گوشی های هوشمند چه طور عمل می کند ؟ و  چه امکاناتی ارائه می دهد؟

هوش مصنوعی در دوربین های گوشی های هوشمند به استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین و تکنیک های بینایی کامپیوتری برای بهبود جنبه های مختلف عکاسی اشاره دارد. الگوریتم های هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل صحنه، تشخیص اشیا و تنظیم تنظیمات دوربین بر اساس آن، می توانند کیفیت تصویر را بهینه کرده و تجربه کاربر را بهبود بخشند. از جمله امکانات هوش مصنوعی در دوربین های گوشی های هوشمند می توان به قابلیت تشخیص صحنه ، بهبود حالت پرتره ، قابلب عکاسی در محیط های با نور کم و قابلیت های پس پردازش و ویرایش اشاره کرد.


قابلیت تشخیص صحنه :

با تجزیه و تحلیل عناصر درون یک قاب مانند مناظر، اقلام غذایی، حیوانات خانگی یا حتی مکان‌های دیدنی یا ساختمان‌های خاص، این دستگاه‌ها می‌توانند به طور خودکار تنظیمات دوربین را برای گرفتن بهترین عکس ممکن تنظیم کنند. به عنوان مثال، برخی از تلفن های هوشمند می توانند صحنه غروب خورشید را شناسایی کرده و تنظیمات نوردهی را بر اساس آن برای ثبت رنگ ها و جزئیات زنده بهینه کنند.

بهبود حالت پرتره:

با استفاده از الگوریتم‌های سنجش عمق و تکنیک‌های تشخیص چهره، این دستگاه‌ها می‌توانند با دقت چهره سوژه‌ها را شناسایی کنند و در عین حال پس‌زمینه را برای جلوه‌ای حرفه‌ای بوکه محو کنند. علاوه بر این، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند رنگ پوست را افزایش داده و عیوب را برای پرتره‌های خیره‌کننده صاف کنند.

قابلیت عکاسی در محیط های با نور کم:

این گوشی ها با ترکیب نوردهی‌های متعدد و پردازش هوشمندانه تصویر، می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات اضافی مانند سه‌پایه یا فلاش‌های خارجی، عکس‌های چشمگیری در نور کم با سطوح نویز کمتر ارائه دهند.

قابلیت های پس پردازش و ویرایش:
الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند نوردهی، کنتراست، اشباع و سایر پارامترها را برای ایجاد تصاویر جذاب بصری تنظیم کنند. برخی از تلفن های هوشمند حتی پیشنهاداتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای برش، صاف کردن یا اعمال فیلترها بر اساس محتوای عکس ارائه می دهند.


اپل آیفون 14 پرو مکس:
دستگاه پرچمدار اپل دارای یک سیستم دوربین قدرتمند بوده که با الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی بهبود یافته است. تراشه A14 Bionic فناوری Deep Fusion را فعال می‌کند که با ترکیب نوردهی‌های متعدد تصاویری دقیق با نویز کمتر ایجاد می کند. علاوه بر این، Smart HDR 4 به طور هوشمند نوردهی را بهتر تنظیم می کند. حالت شب از یادگیری ماشینی برای گرفتن عکس های خیره کننده در نور کم با وضوح بهتر و کاهش نویز عکس ها استفاده می کند.

گوگل پیکسل 7:
سری پیکسل گوگل به دلیل قابلیت‌های دوربین استثنایی‌اش، عمدتاً به دلیل ترکیب هوش مصنوعی پیشرفته‌اش شناخته شده است. پیکسل 7 از تکنیک‌های عکاسی محاسباتی استفاده می‌کند که توسط تراشه هسته عصبی Google پشتیبانی می‌شوند. ویژگی Super Res Zoom از الگوریتم های هوش مصنوعی برای افزایش زوم دیجیتال بدون به خطر انداختن کیفیت تصویر استفاده می کند. همچنين Night Sight از هوش مصنوعی برای گرفتن عکس‌هایی با نور خوب در شرایط چالش‌برانگیز در نور کم استفاده می‌کند.

سامسونگ گلکسی S23 اولترا :
دستگاه پرچمدار سامسونگ از فناوری هوش مصنوعی دوربین پیشرفته استفاده می کند که تجربه عکاسی را ارتقا می دهد. S23 Ultra از یک بهینه ساز صحنه هوشمند استفاده می کند که تنظیمات را برای سناریوهای مختلف به طور خودکار شناسایی و بهینه می کند. حالت Single Take با استفاده از لنزهای مختلف چندین عکس و ویدیو را به طور همزمان می گیرد و بهترین عکس ها را بر اساس تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی پیشنهاد می کند.

هواوی P60 پرو:
هواوی در نوآوری دوربین گوشی های هوشمند پیشرو بوده و از چیپست اختصاصی Kirin و الگوریتم های هوش مصنوعی پیشرفته خود بهره می برد. P60 Pro دارای سیستم چشمگیر Ultra Vision Leica Quad Camera است که از لرزشگیر تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی برای گرفتن عکس های ثابت حتی در شرایط چالش برانگیز استفاده می کند. Master AI هوآوی صحنه ها را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل می کند و برای نتایج بهینه از پیشرفت های مناسب استفاده می کند.

شیائومی Mi12:
شیائومی Mi12 از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت‌های دوربین خود استفاده می‌کند. این دستگاه از حالت شب با هوش مصنوعی استفاده می کند که به طور هوشمند تنظیمات نوردهی و کاهش نویز را برای گرفتن عکس های با نور خوب در نور کم تنظیم می کند. علاوه بر این، تشخیص صحنه با هوش مصنوعی سناریوهای مختلف را تشخیص می‌دهد و تنظیمات را بر این اساس برای تصاویر پر جنب و جوش و با جزئیات بهینه می‌کند.

در نتیجه می توان گفت که ترکیب هوش مصنوعی در فناوری دوربین های گوشی های هوشمند در عین تکامل دوربین های گوشی های هوشمند نقش مهمی در تجربه ی منحصربه فرد از عکاسی دارد. هر برندی که در بالا ذکر شد، رویکردهای خاصی در بکارگیری هوش مصنوعی در دوربین های گوشی های هوشمند دارد و تلاش می کند بهترین تجربه عکاسی ممکن را در گوشی های هوشمند خود به کاربران ارائه دهد. البته ممکن است شرایط ویژه در موقعیت های عکاسی توانایی الگوریتم‌های هوش مصنوعی را در تشخیص دقیق صحنه‌ها یا بهینه‌سازی تنظیمات دوربین به چالش بکشد. همچنین شما می توانید جهت خرید اقساطی گوشی از موبایل 7 هر مدلی را که دوست دارید با بهترین شرایط تهیه نمایید.