پیام‌رسان‌های داخلی
عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی

چرا مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال نمی‌کنند؟

با توجه به آمارها و نظرسنجی‌های موجود، اکثر مردم تمایلی به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ندارند. بیشتر افرادی که در این پیام‌رسان‌ها حساب کاربری دارند، به اقتضای الزامات شغلی مانند معلمان مجبور به استفاده از این اپلیکیشن‌ها هستند. با این که دولت مردم را تشویق به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی می‌کند و به صورت گسترده پیام‌رسان‌های خارجی را فیلتر کرده است، باز هم در امر جذب مخاطبین به این پیام‌رسان‌ها ناموفق بوده است. در ادامه به بررسی دلایل مختلف عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی می‌پردازیم.

دلایل عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی

از جمله دلایل اصلی عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی عبارتند از:

1. عدم احساس امنیت و حفظ حریم خصوصی در پیام‌رسان‌های داخلی

یکی از دلایل مهمی که مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند، عدم اطمینان آن‌ها از حفظ حریم و مطالب خصوصی‌ای است که مردم با هم به اشتراک می‌گذارند. هم‌چنین مردم نمی‌توانند اعتماد کنند تا به این پیام‌رسان‌ها را امکان دسترسی به رسانه‌ها، مخاطبین و سایر موارد خصوصی موجود در موبایل شخصی خود را دهند.

هم‌چنین مردم می‌دانند که با تصویب یک قانون یا ضابطه و گرفتن یک نامه از یک قاضی، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران به ویژه در ایام خاص به راحتی امکان پذیر است، به همین دلیل نمی‌توانند به این پیام‌رسان‌ها اعتماد کنند.

2. فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌های خارجی و محدودیت آزادی عمل مردم

با توجه به اعمال فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌های خارجی توسط دولت، مردم آزادی عمل و انتخاب خود را در خطر می‌بینند. در نتیجه، مردم نمی‌توانند باورکنند افرادی که چنین آزادی‌ها را از مردم سلب می‌کنند، آزادی عمل آن‌ها در پیام‌رسان‌های داخلی را تضمین کنند. فیلترینگ گسترده و عدم احترام به نظر و آزادی فعالیت مردم در مورد استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی، باعث بدبینی مردم نسبت پیام‌رسان‌های داخلی شده است. در نتیجه مردم ترجیح می‌دهند ولو از همه محدودیت‌ها و کندی اینترنت، آزادی عمل خود را حفظ و باز هم از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.

3. عدم اصالت پیام‌رسان‌های داخلی و کپی بودن آن‌ها از پیام‌رسان‌های خارجی

بیشتر پیام‌رسان‌های داخلی کپی نامناسب و ضعیفی از پیام‌رسان‌های خارجی هستند که امکانات بسیار محدود دارند. اکثر این پیام‌رسان‌های داخلی بسیار کند هستند و تنوع و جذابیت‌های موجود در پیام‌رسان‌های خارجی را ندارند. عدم خلاقیت و نووری در طراحی این پیام‌رسان‌ها، مردم هیچ رغبتی به استفاده از آن‌ها ندارند.

4. تعداد محدود کاربران موجود در پیام‌رسان‌های داخلی

تعداد افرادی که از این پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از کاربران پیام‌رسان‌های خارجی است و بیشتر افرادی که در این پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت دارند، به دلیل شغل خود وابسته و مجبور به استفاده از آن‌ها هستند. افراد زیادی هستند که در فضای مجازی اشتغال دارند و از این مسیر کسب درآمد می‌کنند. در نتیجه مردم به جای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، ترجیح می‌دهند در محیطی فعالیت کنند که می‌توانند با افراد بیشتر تعامل و ارتباط داشته باشند.

5. ارائه آمار دروغ به مردم در مورد پیام‌رسان‌های داخلی

دولت با ارائه گزارشات و آمار دروغ و متناقض، منجر به افزایش بدبینی مردم نسبت به این پیام‌رسان‌های داخلی شده‌اند. به عنوان مثال گزارش شده است که روبیکا 35 کاربر فعال دارد و 50 میلیون ایرانی این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند. اما با نگاهی به نظرسنجی‌ها و واقعیت جامعه فعلی کشور متوجه خواهیم شد که این آمار و ارقام نمی‌تواند درست باشد. در نتیجه، مردم نمی‌توانند به پیام‌رسان‌های داخلی مورد پشتیبانی دولت اعتماد کنند.

6. پشتیبانی ویژه پیام‌رسان‌های داخلی از طبقه خاصی از مردم

با توجه به فضای فعلی جامعه و پشتیبانی ویژه پیام‌رسان‌های داخلی از طبقه خاصی از مردم به ویژه افراد مذهبی، منجر به عدم تمایل افراد برای استفاده از این پیام‌رسان‌ها شده‌اند. از طرفی این پشتیبانی ویژه و ارائه آزادی عمل به افراد مذهبی در این پیام‌رسان‌های داخلی و از طرف دیگر ممنوعیت و محدودیت‌های بیشمار در استفاده از این پیام‌رسان‌ها برای افراد به عنوان مثال در مورد ممنوعیت استفاده از هشتگ‌ها یا کلمات خاصی، باعث شده است که مردم از پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر استقبال کنند.

7. عدم اعمال قانون کپی‌رایت

به دلیل عدم اعمال قانون کپی‌رایت در این پیام‌رسان‌های داخلی و امکان سوءاستفاده افراد از محتواهای دیگران در آن‌ها، مردم نمی‌توانند برای تولید محتوا و فعالیت مجازی به این پیام‌رسان‌ها اعتماد کنند.

8. عدم وجود قوانین مشخص در مورد پیام‌رسان‌های داخلی

به خاطر تصمیمات آنی و اعمال قوانین خودخواسته دولت در مورد پیام‌رسان‌های خارجی، مردم دیگر اعتمادی به آینده پیام‌رسان‌ها در کشور ندارند. هم‌چنین همیشه این امکان وجود دارند که توسط دولت تغییر در مورد شرایط موجود در این پیام‌رسان‌های داخلی اعمال شود، همین امر منجر به افزایش بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی مردم نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی شده است.

9. وجود باگ‌های فراوان در پیام‌رسان‌های داخلی

پیام‌رسان‌های داخلی باگ‌های فراوانی دارد. به عنوان مثال در پیام‌رسان‌های داخلی ایتا بارها مشاهده شده است که گاها عکس ارسالی کاربر با عکس دیگری جایگزین شده است. هم‌چنین وقوع توقف و پیام عدم اتصال در این پیام‌رسان‌های داخلی با وجود دسترسی کاربر به اینترنت بسیار زیاد است که حتی کارهایی مانند پاک کردن کش یا داده‌ها نیز نتوانسته این مشکلات را حل کند.

10. نبود قابلیت حذف اکانت در پیام‌رسان‌های داخلی

با توجه به این که در پیام‌رسان‌های داخلی امکان حذف اکانت وجود ندارد و کاربران تنها می‌توانند از حساب کاربری خارج شوند و حساب کاربری افراد تا ابد به نام آن‌ها در این پیام‌رسان‌ها باقی خواهد ماند. از این نظر این پیام‌رسان‌ها مانند یک بدافزار عمل می‌کنند چون کاربر تنها با عدم نصب امکان پاک کردن تنها نرم‌افزار را خواهد داشت. همین دلیل منجر به افزایش عدم اعتماد و استقبال مردم در مورد استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی شده است.

سخن نهایی

دلایل بسیاری از سلیقه شخصی افراد تا دلایل منطقی و محکمی در مورد عدم استقبال مردم در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد. در نتیجه این پیام‌رسان‌ها نتواستند با پیام‌رسان‌های خارجی موجود رقابت و کاربران بیشتری به خود جذب کنند.

برای خرید گوشی مناسب شما باید به تمام قابلیت های گوشی و پشتیبانی از تمام نرم افزار ها و پیامرسان ها توجه کنید. همچنین شما می توانید جهت خرید اقساطی گوشی از موبایل 7 هر مدلی را که دوست دارید با بهترین شرایط تهیه نمایید.