سیستم‌عامل iOS17، راهی به پیشرفت و ابتکار
سیستم‌عامل iOS17، راهی به پیشرفت و ابتکار

جدیدترین نسخۀ سیستم عامل اپل، iOS 17 است، سیستم عاملی که برای آیفون طراحی شده است. این سیستم‌عامل که در ماه ژوئن پیش‌نمایش شده بود، اکنون در آیفون XR/XS و نسخه‌های جدیدتر قابل اجرا است. در این سیستم‌عامل، ویژگی‌های جدیدی برای Phone ،FaceTime و Messages، به همراه بهبودهای دیگر برای سایر برنامه‌ها، و یک برنامۀ کاملاً جدید که اواخر امسال برای ژورنال‌نویسی عرضه می‌شود، وجود دارد.

برخی از قابلیت‌های جذاب iOS 17

قابلیت‌های فراوانی همراه با بهبود عملکرد و شخصی‌سازی بیشتر در این سیستم‌عامل برای کاربران گوشی‌های آیفون فراهم شده است. در  ادامه ما به برخی از مهم‌ترین آن می‌پردازیم:

قابلیت Namedrop

یکی از ویژگی‌های جدید Airdrop است که به شما امکان تبادل اطلاعات تماس را با دیگران را برای شما فراهم آورده است. به همین منظور، تنها کافی است تا آیفون خود را نزدیک آیفون دیگری بیاورید تا اطلاعات تماس شما با آن شخص مبادله شود. البته خوب است که بدانید، این ویژگی با اپل واچ نیز کار می‌کند. این امکان تنها قابلیت Namedrop نیست. به بیان دیگر، شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن دو آیفون همراه قابلیت Share Play، به موسیقی گوش دهید، فیلم تماشا کنید، بازی کنید و یا حتی برای انتقال محتوا از آن استفاده کنید. 

قابلیت جذاب Namedrop در iOS 17

قابلیت فیس تایم (FaceTime)

فیس تایم از پیام‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر تماسی را دریافت نکردید، فرد طرف مقابل می‌تواند یک فیلم ضبط‌ شده یا یک پیام صوتی برای شما بگذارد. 

در برنامۀ پیام‌ها، یک رابط دقیق‌تر با دسترسی به برنامه‌ها، عکس‌ها و دوربین در پشت دکمۀ «+» وجود دارد که در کنار نوار نوشتن قرار دارد. با ضربه زدن روی دکمه، دسترسی سریع به دوربین، عکس‌ها، Apple Cash، پیام‌های صوتی، برنامه‌های پیام‌های شما و استیکرهای به روز شده را می‌دهد.

اپل تصحیح خودکار را در سراسر iOS بهبود بخشیده تا آنچه را که می‌خواهید بگویید را گوشی شما بهتر پیش‌بینی کند. همچنین می‌تواند هنگام تایپ کردن، تمام جملات را با پیش‌بینی‌های درون خطی تصحیح و تکمیل کند. از طرفی دیگر، یک مدل تشخیص گفتار جدید برای دیکته وجود دارد که جملات  شما را دقیق‌تر می‌کند.

حالت StandBy

هنگامی که از آیفون استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را به صورت افقی روی شارژر قرار دهید تا حالت StandBy را فعال شود. یک صفحه‌نمایش تمام صفحه با اطلاعاتی که می‌توانید در یک نگاه آن‌ها را ببینید. حالت StandBy با نمایشگر همیشه روشن، بهترین کارایی را دارد؛ اما می‌توانید با یک کلیک هم آن را ببینید. این حالت شبیه حالت Nightstand در Apple Watch است که سبک‌های ساعت، عکس‌ها، تقویم، آب و هوا، نمای فعالیت‌های زنده یا ویجت‌های قابل تنظیم را از طریق Smart Stack ارائه می‌دهد.

بهبودهای برنامۀ سلامت و تناسب اندام

برنامه Health دارای یک ویژگی ردیابی خلق و خو است که به شما این امکان می‌دهد تا احساسات روزانۀ خود را ثبت کنید، به همین دلیل به راحتی می‌توانید وضعیت ذهنی خود را در گذر زمان پیگیری کنید. گزینه‌هایی برای ثبت حال و هوای شما به همراه آنچه باعث ایجاد آن خلق و خو می‌شود نیز وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید ارتباطات مفیدی ایجاد کنید. اپل همچنین ارزیابی‌های افسردگی و اضطراب را ارائه می‌دهد که در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به شما در تعیین این‌که آیا در معرض خطر هستید یا خیر، کمک می‌کنند.

در برنامۀ تناسب اندام نیز می‌توانید نکات برجسته فعالیت‌های تمرینی دوستان را ببینید و برنامه‌های تمرینی و مدیتیشن شخصی‌سازی شده را با برنامه‌های سفارشی Apple Fitness+ ایجاد کنید. 

برای خرید گوشی‌ آیفون و دیگر برندها از فروشگاه موبایل 7، کلیک کنید. 

قابلیت‌های iOS17

دیگر قابلیت‌های iOS17

از دیگر قابلیت‌های iOS 17 می‌توان بع موارد زیر اشاره کرد:

برنامۀ Photos می‌تواند حیوانات خانگی را تشخیص دهد و Visual Look Up در ویدئوی متوقف‌شده کار می‌کند. همچنین گذرواژه‌ها و کلیدهای عبور را می‌توان از طریق ویژگی اشتراک‌گذاری خانوادگی موجود در برنامۀ رمزهای عبور، با افراد دیگر به اشتراک گذاشت. در واقع همۀ افراد در گروه می‌توانند گذرواژه‌هایی را که با خیال راحت از طریق iCloud Keychain به اشتراک گذاشته شده‌اند، اضافه و ویرایش کنند. این ویژگی برای گذرواژه‌هایی که نیاز به دسترسی بیش از یک نفر دارند، مانند سرویس‌های پخش، مفید است.

ویژگی Airplay هوشمندتر شده است و می‌تواند تنظیمات برگزیدۀ اشتراک‌گذاری دستگاه شما را بیاموزد. به‌علاوه در اواخر امسال، هتل‌های منتخب از Airplay در تلویزیون‌ها برای دسترسی آسان‌تر به محتوای شما هنگام سفر پشتیبانی می‌کنند. اکنون ساده‌تر است که با Apple ID خود با استفاده از یک دستگاه نزدیک یا آدرس ایمیل یا شماره تلفن فهرست‌شده در حساب کاربری خود وارد آیفون شوید.

ویژگی‌های جدیدی نیز برای AirPods وجود دارد. یک گزینۀ صوتی تطبیقی ​​برای AirPods Pro 2 این است که حذف نویز فعال را با شفافیت ترکیب می‌کند تا بتوانید از محیط اطراف خود آگاهی بیشتری داشته باشید و در عین حال صداهای ناخواسته را نیز کاهش دهید.

از طرفی دیگر، Conversation برنامۀ Home این امکان را به شما می‌دهد تا 30 روز، سابقه فعالیت‌‌ها را برای قفل‌های در، حسگرهای تماس و سیستم‌های هشدار، و کدهای پین مشاهده کنید و تنها با یک ضربه، به وسیلۀ قفل‌های هوشمند، قفل در و… را باز کنید. 

برنامۀ Mail نیز مانند پیام‌های پشیبان، از پر کردن خودکار کدهای تأیید پشتیبانی می‌کند. در Apple News هم مشترکین می‌توانند به جدول کلمات متقاطع روزانه دسترسی داشته باشند و به داستان‌های صوتی Apple News+ در برنامۀ پادکست گوش دهند.

ویژگی Freeform هم دارای ابزارهای جدید طراحی مانند قلمو آبرنگ، هایلایتر و خط کش است که نه‌تنها خلاقیت شما را برای طراحی بیشتر می‌کند؛ بلکه می‌توانید دیگران را برای کار روی آن هم دعوت کنید.

نسخۀ فعلی iOS 17

نسخۀ فعلی این سیستم‌عامل جدید آیفون، iOS 17.0.2 است، یک بروزرسانی جزئی است که اپل برای رفع اشکالات انتقال داده از یک آیفون قدیمی به یک آیفون جدید منتشر کرد. اپل همچنین اولین نسخۀ بتا از به‌روزرسانی iOS 17.1 را برای توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کنندگان عمومی بتا ارائه کرده است.

در سیستم‌عامل iOS 17.1، اپلیکیشن Apple Music به کاربران این امکان را می‌دهد تا آهنگ‌ها، آلبوم‌ها، لیست‌های پخش و هنرمندان مورد علاقۀ خود را هم از داخل برنامه و هم از رابط Now Playing انتخاب کنند. نقل و انتقالات Airdrop را نیز می‌توان پس از شروع، از طریق اینترنت تکمیل کرد، اپلیکیشن کیف پول هم می‌تواند موجودی بانکی را شامل شود؛ همچنین یک نشانگر چراغ قوه نیز در پنل وجود دارد. 

سازگاری با iOS 17

کدام گوشی‌ها می‌توانند جدیدترین نرم‌افزارها را اجرا کنند؟

سیستم‌عامل iOS 17 از آیفون 8، 8 پلاس یا آیفون X پشتیبانی نخواهد کرد. هر چند همۀ آن‌ها قادر به اجرای iOS 16 هستند. بنابراین باید حداقل یک سال دیگر از طریق به‌روزرسانی‌های امنیتی پشتیبانی دریافت کنند. آیفون‌های زیر از iOS 17 پشتیبانی می‌کنند، اگرچه برخی از ویژگی‌های جدید را پشتیبانی نمی‌کنند:

  • iPhone 15
  • iPhone 15 Plus
  • iPhone 15 Pro
  • iPhone 15 Pro Max
  • iPhone 14
  • iPhone 14 Plus
  • iPhone 14 Pro
  • iPhone 14 Pro Max
  • iPhone 13
  • iPhone 13 mini
  • iPhone 13 Pro
  • iPhone 13 Pro Max
  • iPhone 12
  • iPhone 12 mini
  • iPhone 12 Pro
  • iPhone 12 Pro Max
  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
  • iPhone SE
    (2nd generation or later)

قابل توجه است که حتی اگر دستگاه انتخابی شما یک سال دیگر از پشتیبانی نرم افزاری برخوردار شود، شایان ذکر است که آیفون های قدیمی ممکن است طیف کاملی از ویژگی‌های جدید را دریافت نکنند. به عنوان مثال، در سال 2022، آیفون 8 و آیفون X، به دلیل پردازندۀ قدیمی‌تر خود، چیزهای جالبی را از دست دادند. 

جمع‌بندی

اپل،هرساله نسخه‌های جدیدی از سیستم‌عامل‌های معروف خود را عرضه می‌کند. یکی از این سیستم‌عامل‌ها، مربوط به آیفون است که به تازگی نسخۀ iOS 17 معرفی شده است. این نسخه از سیستم‌عامل گوشی آیفون دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و بهبودیافته‌ای است که تجربۀ کاربری را به شدت جذاب‌تر کرده است. به همین منظور، در این مطلب ما سعی کردیم شما را با این قابلیت‌ها آشنا کنیم.

خوب است که که بدانید، موبایل 7، خرید اقساطی گوشی موبایل برای برای شما فراهم کرده است.