6
سامسونگ و معرفی تبلت گلکسی تب اس 6

شرکت سامسونگ هر سال نسل جدیدی از گوشی های هوشمند خود را معرفی می کند و در این بین تبلت هایی هم عرضه می شود که تعداد آنها بسیار نیست اما در نوع خود جالب توجه محسوب می‌شود.

برند کره ای به تازگی جانشین گلکسی تب اس 4 تبلت پرچمدار سال 2018 را تحت عنوان گلکسی تب اس 6 رونمایی کرد. تبلتی که همانطور شایعات اشاره کردند، یک رده بالا بوده و از طراحی نسبتا بهبودیافته تر از نسخه قبلی بهره می برد.

این تبلت در مقایسه با نسل قبل ضخامت بسیار کمی دارد و تنها 420 گرم وزن داشته که آنها را کوچک تر و سبک تر از گلکسی تب اس 4 ساخته است. سامسونگ سعی کرده مشخصاتی را برای تبلت جدید خود در نظر گیرد که برجسته بوده و باید آن را یک مدل نوآورانه و حرفه ای قلمداد کرد.

زیرا این تبلت پرچمدار به شمار می رود و عجیب نیست که رده بالا به شمار آورد. طراحی خیره کننده با مشخصات بزرگ نظر طرفداران تبلت های حرفه ای را به خود جلب می کند. گلکسی تب اس 6 مدل معمولی نیست و می توان انتظارات بسیاری هم داشت.

با معرفی سامسونگ از گلکسی تب اس 6 شایعات آن به پایان رسید و حال می خواهیم معرفی مختصری داشته باشیم.

2

مشخصات کلیدی گلکسی تب اس 6

معرفی 2019، جولای
وضعیت عرضه در آینده‌ی نزدیک (اوت 2019)

بدنه

ابعاد 244.5 در 159.5 در 5.7 میلی‌متر
وزن 420 گرم
سیم‌کارت نانو-سیم
قلم استایلوس (اس پن، بلوتوث)

نمایشگر

نوع Super AMOLED لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 10.5 اینچ (~82.5% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 1600 در 2560 پیکسل، 16:10 (~287 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

پلتفرم

سیستم‌عامل -اندروید 9.0 (پای)
– One UI
تراشه Qualcomm SDM855 Snapdragon 855
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (یک هسته‌ی 2.84 گیگاهرتزی Kryo 485 و سه هسته‌ی 2.41 گیگاهرتز Kryo 485 و چهار هسته‌ی 1.78 گیگاهرتز Kryo 485)
پردازنده گرافیکی Adreno 640

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا 1 TB (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی 256 گیگابایت، 8 گیگابایت رم یا 128 گیگابایت، 6 گیگابایت رم

دوربین

اصلی 13 مگاپیکسل (1.0 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3.4 اینچ سایز سنسور، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.0، فوکوس خودکار)
5 مگاپیکسل (لنز 12 میلی‌متری فوق‌عریض، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل)
قابلیت‌ها HDR، پانوراما
ویدیو 2160p@30fps
سلفی 8 مگاپیکسل (1.12 میکرومتر سایز پیکسل، 1/4.0 اینچ سایز سنسور، لنز 26 میلی‌متری، f/2.0)

صدا

اسپیکر بله، با اسپیکر استریو (4 اسپیکر)
جک ۳.۵ میلی‌متری خیر

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 7040 میلی آمپر ساعت

قابلیت‌ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
Samsung DeX

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 5.0، A2DP، LE
GPS بله، با GLONASS، BDS، GALILEO ،A-GPS
رادیو خیر
USB 3.1، Type-C 1.0 reversible connector; magnetic connector

متفرقه

رنگ‌ها خاکستری، آبی، صورتی
محدوده قیمت 600 یورو

مشخصات کلیدی گلکسی تب اس 4

معرفی 2018، اوت
وضعیت عرضه در آینده نزدیک (اوت 2018)

بدنه

ابعاد 249.3 در 164.3 در 7.1 میلی‌متر
وزن – 482 گرم مدل Wi-Fi
– 483 گرم مدل LTE
سیم‌کارت نانو-سیم
– استایلوس

نمایشگر

نوع Super AMOLED لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 10.5 اینچ (~78.6% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 1600 در 2560 پیکسل، 16:10 (~287 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
چندلمسی بله

پلتفرم

سیستم‌عامل اندروید 8.1 (اوریو)
تراشه Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.35 گیگاهرتزی Kryo و چهار هسته‌ی 1.9 گیگاهرتزی Kryo)
پردازنده گرافیکی Adreno 540

حافظه

درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا 512 گیگابایت (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی 64/256 گیگابایت، 4 گیگابایت رم

دوربین

اصلی 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار, فلش LED
ویدیو اصلی: 2160p@30fps
سلفی: 1080p@30fps
سلفی 8 مگاپیکسلی

صدا

اسپیکر – بله، با اسپیکر استریو (چهار اسپیکر)
– اسپیکرهای تیون شده توسط هارمن کاردون و پشتیبانی از دالبی اتموس
جک ۳.۵ میلی‌متری بله

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 7300 میلی آمپر ساعت

قابلیت‌ها

حسگرها اسکنر عنبیه، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
– شارژ سریع باتری
– سامسونگ دکس
– پشتیبانی ANT+
– پخش‌کننده‌ی MP4/H.264
– پخش‌کننده‌ی MP3/WAV/eAAC+/Flac
– ویرایشگر ویدئو و عکس
– ویرایشگر اسناد

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

اتصالات

شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 5.0، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO
رادیو خیر
USB 3.1، Type-C 1.0 همراه با کانکتور مغناطیسی

متفرقه

رنگ‌ها مشکی، سفید

طراحی باکیفیت و متفاوت

گلکسی تب اس 6 از حاشیه نمایشگر کمتری نسبت به نسل قبل خود بهره می برد. از این رو هنگامی که به کار با آن می پردازید، متوجه این موضوع خواهید شد. سامسونگ سعی داشته طراحی ظریف و مشخصات قابلی در نظر گیرد.

با ضخامت 5.7 میلیمتری و وزن 420 گرمی، این تبلت نه تنها کاهش وزن پیدا کرده، بلکه باریک شده تا به راحتی درون دست جای گیرد و تجربه خوبی رقم زند. این همان چیزیست که طرفداران تبلت سامسونگ به دنبال آن بودند.

در بحث طراحی تبلت کیفیت ساخت بالایی دارد و می توان آن را نمونه برجسته یک تبلت اندرویدی به حساب آورد. سامسونگ با کاهش وزن و ابعاد این دستگاه سعی کرده به افراد اجازه دهد تا در طول مدت زمان کاربری، ناراحتی احساس نکرده و با یک مدل پریمیومی رو به رو باشند.

بدنه گلکسی تب اس 6 توسط شیشه گوریلاگلس پوشانده شده که موجب افزایش دوام شده و چهره پرچمداری به این تبلت بخشیده است. از این رو هنگامی که تجربه کاربری با دستگاه دارید، حس خوبی را بدست خواهید آورد و سامسونگ نیز به وضوح چنین ویژگی ظاهری را به کار گرفته است.

صفحه نمایش پویا

344

تبلت گلکسی تب اس 6 دارای صفحه نمایش 10.5 اینچی پروضوحی است اما این پنل نمایشگر را پیشتر در گلکسی تب اس 4 نیز تجربه کردیم. نمایشگر مورد اشاره دارای پنل Super AMOLED بوده که عمدتا روی مدل های رده بالا و تاپ سامسونگ تعبیه می شود. این تبلت نیز دست کمی از مدل های مورد اشاره نداشته و پنل مورد اشاره پویایی تصویر و رنگ بالایی دارد. این همان چیزیست که در تبلتی چون گلکسی تب اس 6 می توان تجربه کرد.

رزولوشن صفحه نمایش دستگاه 2560*1600 پیکسل است و همانطور که گفته شده در گلکسی تب اس 4 نیز چنین رزولوشن تصویری را شاهد بودیم. سامسونگ ارتقا خاصی در بحث نمایشگر حاصل نکرده و امکانات موجود نیز قابل توجه و چشمگیر به نظر می رسد. آنچه در این تبلت نظر هر فردی را به خود جلب می کند، همان صفحه نمایش است که با کاهش ضخامت، طراحی این دستگاه برجسته شده و می تواند برای تماشا فیلم و انجام بازی جذاب باشد.

گلکسی تب اس 6 تبلت معمولی نیست تا سامسونگ مشخصه های معمولی هم برای آن در نظر گیرد. از این رو عجیب نیست شاهد تبلت حرفه ای آن هم در زمینه صفحه نمایش باشیم. پیشتر گفته شد بدنه دستگاه با شیشه گوریلاگلس 6 پوشانده شده تا علاوه بر طراحی پریمیومی، دوام دستگاه را افزایش دهد. البته عمده دیوایس های پرچمدار و رده بالا بدنه شیشه ای دارند و حس خوبی نیز به مخاطب القا می کنند.

این تبلت نسل جدید سامسونگ نیز از قاعده مستثنی نبوده و می توان تجربه کاربری کاملی داشت. در مجموع امتیاز بالایی باید به صفحه نمایش گلکسی تب اس 6 داد، زیرا از یک سو پنل فوق العاده سوپرامولد تعبیه شده و در سوی دیگر وضوح بالایی دارد.

سخت افزار قدرتمندتر از همیشه

تبلت نسل جدید سامسونگ گلکسی تب اس 6، دارای پردازنده 7 نانومتری هشت هسته ای اسنپدراگون 855 بوده و با تراشه گرافیکی آدرنو 640 می تواند عملکرد بالایی داشته باشد. این پردازشگر که اواخر سال 2018 معرفی شد، برای پرچمداران 2019 در نظر گرفته شد. در این بین سامسونگ با معرفی چیپ مورد اشاره سعی کرده آن را روی مدل های تاپی نظیر گلکسی تب اس 6 پرچمدار به کار گیرد.

از این رو عملکرد بالا و خیره کننده گلکسی تب اس 6 در بحث سخت افزاری عجیب نیست. این تبلت در کنار پردازنده هشت هسته ای تاپ کوالکام با حافظه رم 6 یا 8 گیگابایتی به فروش می رسد و گذشته از آن شاهد یک مدل معمولی نیستیم.

بخش سخت افزاری اهمیت بالایی در هر محصول دارد و سامسونگ نیز برای مدل جدید خود سعی کرده مشخصه های بزرگی را در نظر گیرد که توجه هر فردی را جلب می کند. این تبلت با حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی عرضه می شود که نسخه 6 گیگابایت رم در کنار حافظه داخلی 128 گیگابایتی به فروش می رسد. نسخه 8 گیگابایت رم هم با حافظه داخلی 256 گیگابایتی عرضه می شود. با این حساب نسخه تاپ یا همان رده بالاتر گزینه 8 گیگابایت رم/256 گیگابایت حافظه داخلی است. گذشته از آن شرکت کره ای اسلات کارت میکرو اس دی هم تعبیه کرده که موجب ارتقا حافظه داخلی تا 512 گیگابایت می شود.

سامسونگ در تلاش است تا مشخصات سخت افزاری بزرگی را برای محصولاتی از قبیل تبلت ها و تلفن های هوشمند خود در نظر گیرد. گلکسی تب اس 6 نیز در این دسته محصول قرار گرفته و به عنوان نمونه بروزرسانی شده گلکسی تب اس 4، باید آن را دارای ویژگی های بهتری در قیاس با مدل قبلی دانست. بنابراین مشخصات قابل توجه آن در مقایسه با قبل عجیب نیست و شرکت کره ای نیز با استراتژی ارتقا مشخصات نسل جدید محصولات، سعی دارد پیشنهادات بزرگی ارائه دهد.

1

دوربین دوگانه برای نخستین بار

شرکت سامسونگ برای نخستین بار در بین تولیدکنندگان تبلت دوربین دوگانه را برای گلکسی تب اس 6 در نظر گرفت. تبلتی که مشخصات سخت افزاری بزرگی دارد و یک مدل برجسته به شمار می رود، بنابراین نباید آن را مدلی معمولی دانست.

یکی از بخش های هیجان انگیز این تبلت دوربین دوگانه ای با وضوح 13 و 5 مگاپیکسلی در عقب است. این دوربین ها یکی برای زاویه گسترده و دیگری به عنوان سنسور اصلی عمل می کنند. بنابراین افراد می توانند تجربه حرفه ای عکاسی را با دوربین تبلت پرچمدار جدید سامسونگ نیز داشته باشند.

این تبلت در بخش جلو یعنی قسمت سلفی دارای دوربین 8 مگاپیکسلی بوده که می تواند وضوح خوبی ارائه دهد. در حالی که بسیاری از تبلت ها بخش دوربین ضعیفی دارند، سامسونگ سعی داشته برای گلکسی تب اس 6 ویژگی متفاوتی در نظر گیرد و آن را نسبت به سایر تبلت ها مستثنی سازد. با این حساب باید انتظارات بسیاری از دوربین این محصول بزرگ داشت.

هر دو بخش دوربین قادرند با کیفیت 1080 پیکسلی ضبط ویدئو داشته باشند اما مدل عقب با کیفیت 2K هم ثبت ویدئو دارد. در مجموع همراه با ویژگی های مختلف برای تصویربرداری، بخش دوربین گلکسی تب اس 6 تقریبا کاملا است.

باتری و نرم افزار

هر تبلت دارای باتری و سیستم عامل خاصی است اما گلکسی تب اس 6 به عنوان محصول جدید به باتری 7040 میلی آمپری که نسبت به گلکسی تب اس 4 افتی محسوب می شود، مجهز است. در بخش نرم افزاری نیز دارای سیستم عامل اندروید 9.0 پای با رابط کاربری One UI بوده و افراد  می توانند در کنار این تبلت تجربه کاربری لذت بخشی کسب کنند. با ویژگی های نرم افزاری نظیر اندروید جدید و رابط کاربری وان Ui، تجربه کار با گلکسی تب اس 6 بسیار لذت بخش است.

باتری مورد استفاده نیز از فناوری شارژ سریع بهره می برد و این بدان معناست که در مدت زمان کوتاهی می توان تبلت را به شارژ کامل رساند. با تمام این تفاسیر بخش نرم افزاری گلکسی تب اس 6 کامل است و نقص عملکردی را نمی توان شاهد بود.

3

نتیجه گیری

سامسونگ برای به چالش دعوت کردن تولیدکنندگان تبلت تصمیم گرفت گلکسی تب اس 6 را معرفی کند. تبلتی که طراحی قابل توجه و مشخصات سخت افزاری بزرگی دارد که در حال حاضر هیچ تبلت اندرویدی را نمی توان نام برد که چنین ویژگی هایی داشته باشد.

بنابراین در بررسی اولیه می توان گلکسی تب اس 6 را تبلت تمام عیار سامسونگ دانست که با قیمتی بسیار مناسب به فروش می رسد. خرید تلفن هوشمند یا تبلت سامسونگ به راحتی قابل انجام است و کافیست سری به فروشگاه ها بزنید.