راهنمای خرید گوشی هوشمند

اگر قصد خرید  گوشی موبایل را دارید با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعاتی را قبل از خرید گوشی  بدست آورید. با ما همراه باشید. در خرید گوشی به چه مواردی باید توجه کنیم؟ چه اطلاعاتی برای خرید یک گوشی لازم است؟ سوالات متعارفی که بسیاری از شما در ذهن تان دارید که با مطالعه این مطلب حتما  پاسخ خود را خواهید یافت. اپل آیفون 10 بهتر است یا سامسونگ گلکسی اس9، سامسونگ نوت 9؟ لزوما همه توانایی خرید گوشی های گران قیمت را ندارند و باید اطلاعاتی از تمامی برند های گوشی با مدل های مختلف در دسترس همه باشد تا بتوانند خریدی بهینه را داشته باشند.

نکاتی که هنگام خرید گوشی لازم است رعایت کنید

  • هزینه بیشتر برای داشتن گوشی برتر

امروزه گوشی موبایل نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد، مثلا برای کسی که مدیر یک شرکت است نقش حیاتی در هماهنگی‌هایی کاری او را داشته و یا همیشه باید موبایلش در دسترس بوده و پاسخگو باشد، اگر گوشی خوبی در دسترس نداشته باشد ممکن است در مواقعی یک کیس مناسب را از دست بدهد، پس گوشی موبایل او باید از کیفیت بهینه و عالی برخوردار باشد. دوربین خوب، سخت افزار قوی، صفحه نمایش با کیفیت بالا، باتری ظرفیت بالا و… از ارکان مهم و اصلی یک گوشی قوی و کارآمد هستند.  اگر بخواهید مثالی داشته باشیم می توانیم از گوشی‌هایی مانند، ال‌جی V50 یا آی‌فون10 نام ببریم که ارزش خرید و کارایی لازم برای تمام افراد برآورده می کنند. با این نتیجه برای داشتن اوقاتی دلچسب هنگام استفاده از گوشی موبایل خود  بایستی همیشه هزینه بیشتر را مد نظر بگیرید و به قول گفتنی سر کیسه رو شل کنید!

  • انتخاب بر حسب نیاز نه چشم و هم چشمی

پولدار بودن دلیل بر این نمیشود از گوشی اتفاده کنید که کارایی خاصی برای شما ندارد پس لزومی ندارد برای قابلیتی پول اضافه دهید. به عنوان مثال صفحه نمایش منحنی سامسونگ گلکسی  اس پلاس9 بدرد کسی که از گوشی فقط برای اینترنت گردی و کار‌های ساده دیگر استفاده می‌کند  چندان نمی‌خورد و جایگزین بهتر برای او میتواند گلکسی اس 9 باشد و به این شکل از ولخرجی اضافه بپرهیزد.

  • اتخاب بهترین طراحی

چون گوشی موبایل همیشه همراه ماست پس مطمعنا باید به طراحی و حمل آن فکر کنید این گزینه ای مهمی است. همچنین این لازمه جستجو برای داشتن گوشی با طراحی مناسب تان هست.پس لزوما باید وقت زیادی در هنگام خرید گوشی صرف کنید. به عنوان مثال انتخاب یک هواوی پی سی پرو  برای کسی که دستان کوچکی دارد مشکل ساز می شود که حتی نمی تواند آن‌را در جیب خود جا کند .  انتخاب گوشی برحسب شخصت تان باشد به عنوان مثال اگر مدیر هستید مطمعنا هواوی P20  سبز برای شما چندان مناسب نیست. برای چنین افرادی گوشی‌هایی با رنگ‌های معمول مثل سفید، مشکی و خاکستری با بدنه فلزی مناسب است.

  • مشخصات گوشی هوشمند

اندازه صفحه نمایش

صفحه نمایش بزرگ (6.3 اینچ یا بزرگ‌تر)

امروز ه داشتن گوشی با صفحه بزرگ بسیار رایج شد. مقیاس‌هایی که ما با آن‌ها روبرو هستیم 6.3 اینچ به بالا که فبلت نامیده می‌شوند، در آیفون 10 دیده می‌شود یا از آن نیز بزرگ‌تر دیده‌ایم مثل هواوی میت 20X البته اکثر مردها از مقیاس 6 اینچ برای فبلت یاد می‌کنند. از آن‌جایی که جدیدا تنوع فبلت‌ها گسترده‌تر از قبل شده، شما با هر بودجه‌ای می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

صفحه نمایش معمولی (5.0 اینچ تا 5.5)

ممکن است هنوز برای کسانی 5 اینچ بزرگ باشد این بسته به تفکر شخص دارد، ولی واقعیت این است که هر چه موبایل‌ها پیشرفته‌تر شدند، صفحه نمایش آن‌ها نیز بزرگ‌تر شد پس 5 اینچ یک سایز معمولی محسوب می شود که امروزه در دست اکثر ما این سایز از گوشی هوشمند دیده می‌شود که در همه قیمتی هم وجود دارند و ما از آن‌ها با خبریم. یکی از مزایای این سایز این است که می‌شود با یک دست موبایل را گرفت و با شست همان دست به تمام صفحه نمایش دسترسی داشت؛ مثل اچ‌تی‌سی وان M9.

صفحه نمایش کوچک (5.5 اینچ یا کوچک‌تر)

امروز با آمدن گوشی های 6 اینچی دیگر کمتر گوشی 5 اینچی را در پشت ویترین مغازه ها خواهید دید. پس این دلیل شد بر فروش کمتر گوشی سایز کوچک. گفتنی است داشتن گوشی های  با صفحه نمایش بزرگ برای همه مقدور نیست پس گوشی صفحه کوچک مشتری مختص خود را دارد. . این را یا آور می شویم که دیگر شرکت‌ها به این سایز از گوشی ها توجه نمی‌کنند و با سخت افزار نسبتا پایینی آنها را روانه بازار می‌کنند؛ مثل موتورلا موتو ای 6 .

تکنولوژی صفحه نمایش

LCD

LCD که مخفف Liquid Crystal Display این است به معنای صفحه نمایش مایع کریستالی است که کار خود را از سال 1980 میلادی با ساعت‌های زنگ‌دار و مچی آغاز کرد. این صفحه نمایش‌ها با وضوح‌های HD تا QHD تولید می شوند.

Retina

اپل با استفاده از نوع خاصی از LCD خالق رتینا شده تا دنیایی دیگر در صفحه نمایش برای خود باز کند، البته این خودش یک سیاست هوشمندانه در بازار است. اپل از رتینا در محصولاتی مثل آی‌پد، آی‌فون، آی‌پاد تاچ و مک‌بوک پرو استفاده کرده با حداکثر تراکم تصویر 326 پیکسل در اینچ. دلیل اینکه اپل از رزولوشن بالاتر استفاده نمی‌کند، این است که چشم انسان در فاصله معمول نمی‌تواند پیکسل‌های بیشتر از این را از هم تشخیص دهد. نام تجاری رتینا برای شرکت اپل به ثبت رسیده است.

AMOLED

AMOLED مخفف Active-Matrix Organic Light Emitting Diode است که معنی آن “شبکه‌ فعال دیودهای ارگانیک تابنده نور” است که ما دیودهای ارگانیک تابنده نور را OLED می خوانیم. اگر بخواهیم کمی علمی به قضیه نگاه کنیم، چند دسته از لایه‌های آند، کاتد، ارگانیک پشت صفحه نمایش قرار می‌گیرند. در این بین صفحه نمایش پیکسل بندی شده است و برای روشن کردن یک قسمت ولتاژ ضعیفی به کاتد می‌دهیم و الکترون‌ها از طریق ماده ارگانیک به آند می‌روند و ماده ارگانیک از خود نور انتشار می‌دهد، بگذریم یکی از تفاوت‌های اصلی این نوع صفحه ‌نمایش نسبت به LCDها نور کم آن‌ها زیر آفتاب است که البته در نسخه‌های جدید آن به اسم Super AMOLED جبران شده و صفحه نمایش‌های AMOLED وسعت رنگ بسیار بیشتری نسبت به LCDها دارا هستند. بیشتر شرکت سامسونگ از این نوع صفحه نمایش استفاده می‌کند.

دوربین

هربرندی کیفیت دوربین مختص به خودش را تولید می کند. هرچه پیکسل دور بین بالاتر باشد مطمعنا در انتخاب ما ارجعیت دارد. اما ما می‌دانیم که اگر یک گوشی از دوربین 13 مگاپیکسلی خوب بهره مند باشد بهتر از یک دوربین 20 مگاپیکسلی که سرعت شاتر خوبی ندارد ، چون دوربینی با سرعت شاترش پایین کمترین لرزشی عکس تار را به ما می دهد. در این بین نباید از کیفیت لنز دوربین غافل شد چرا که کیفیت لنزش می‌تواند به افشای نور کمک کند. ممکن است تعداد پیکسل‌های آن پایین باشد اما، حساسیت آن به نور بهتر باشد آنگاه میتوان برای داشتن عکسی بهتر در شرایط نور مناسب از آن بهره مند شد.

 اگر در گوشی های پرچمدار دقت کرده باشید OIS  یا تثبیت کننده تصویر نوری به یک گزینه مهم تبدیل شده است، مثلا یکی از وضوح بالای عکس‌های موبایل گلکسی نوت 9 یا آیفون 10 همین OIS است.

وقتی اسم سلفی می آید آناه ست که نقش دوبین های جلو پررنگ تر می شود، مخصوصا برای کسانی که بتازکی گوشی جدید خریده اند. به عنوان مثال شرکت سونی اخیرا گوشی هوشمند اکسپریا C4 با دوربین سلفی معرفی کرده که از فلاش ال ای دی برخوردار است.

باتری

معروف‌ترین و محبوب‌ترین باتری موجود در بازار باتری‌های لیتیوم آیونی یا به اصطلاح عموم لیتیوم یونی است که تفاوت زیادی با تکنولوژی لیتیم پلیمری ندارد (البته تکنولوژی لیتیم پلیمری جدید‌تر و نوین‌تر است) پس ظرفیت باتری بسیار برای خریداران مهم است تا جایی که ممکن است گزینه اول برای اتخاب گوشی همرا هشان باشد.

 

پردازنده

موتور یک گوشی پردازنده یا CPU است. محاسبات یک دستگاه توسط پردازنده آن انجام می شود ، در گوشی شما چه در حال کار چه در حالت خاموش پردازنده آن محاسبات خود را انجام می‌دهد، مثلا زمانی که گوشی را با صفحه نمایش خاموش جلوی خود قرار دادید و فکر می‌کنید در آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد کاملا در اشتباهید! بلکه درون آن میلیون‌ها محاسبه برای ارتباط دائم با شبکه و… در جریان است.

کوالکام اسنپدراگون

صدر نشینی که میخواهیم از آن صحبت کنیم بدون شک پادشاه پردازنده‌های موبایل، خانواده اسنپدراگون شرکت کوالکام است که در حال حاضر کاربری بسیاری بر روی دستگاه‌های اندرویدی و ویندوز‌فونی جهان دارد. در حال حاضر اسنپدراگون 855 بدون هیچ گونه باگی بر روی گوشی‌های پرچم‌دار به خوبی وظیفه خود را انجام می دهد. با این حال کوالکام همیشه به فکر آینده است و اسنپدراگون خود را برای نسل بعدی آماده کرده است. شرکت کوالکام در هر رنج قیمت و قدرتی موجود است و تنها پردازنده قابل اطمینان‌ اندرویدی و ویندوز‌فونی محسوب می‌شود.

اپل  A12   

از موارد مهمی که موفقیت اصلی موفقیت اپل را در بر می گیرد پردازنده‌های 64بیتی A12 بر روی آیفون xi و ایفون xi max و آیفون xr بود که اپل ادعا می‌کند از نسل قبلیش بسیار برتری دارد.

سامسونگ اگزینوس

اگزینوس که متولد سال 2013  شرکت موتورلا با یک روش عجیب و منحصر به فرد است(که باز کوالکام بود) یک پردازنده ترکیبی ساخت که البته نتوانست چندان موفق عمل کند. به این شکل بود که دوباره استفاده از پردازنده های کوالکام را از سر گرفت

مدیاتک

مدیاتک را که می توان رقیب کوالکام دانست  از پردازنده‌هایی است که فقط در بازار موبایل‌های آسیایی و بازارهای نوپا یافت و هنوز به آن درجه از کیفیت نرسیده که بتواند در مقابل کوالکام حرف زیادی داشته باشد، ولی در میان‌رده‌ها در موضوع قیمت با کوالکام رقابت سختی دارد.

سیستم عامل

با ارائه مطالب زیر این هدف را دنبال خواهیم کرد تا تفاوت اندروید و IOS و ویندوز 10 (نسخه موبایل) و …..را به شما ارائه کنیم.

اندروید

سیستم عامل اندروید یا سرزمینی پر از عجایب که با داشتن قابلت انعطاف‌ پذیر سیستم عامل خود در جهان موبایل بیار معروف و قابل استفاده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید میتوان به سرعت بالایش در به‌روز رسانی‌ها، سیستم و پوسته‌ها و رابط کاربری پیشرفته‌تر خود اشاره داشت. تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی سعی خود را بیشتر بر روی سفارشی کردن اندروید می‌گذارند تا شما بتوانید از ویژگی‌های نرم‌افزاری منحصر به فرد هر شرکت استفاده کنید. نام آخرین نسخه اندروید اندروید 9 است که جدیدترین بازار موبایل محسوب می شود.

IOS

IOS شرکت اپل با ضریب اشتباه صفر خود یک سیستم یک‌پارچه را ارائه می دهد. IOS با قرار دادن امکانات خوب به میزبان خود توانسته این برتری را از آن خود نگه دارد، هر چند که خرید گوشی اپل تازه شروع خرج کردن شما برای آن است، چون باید با دنیای برنامه‌های رایگان اندروید خداحافظی کنید. اپل آخرین نسخه از سیستم عامل خود را نیز به اسم iOS 12 انتشار داده است.

ویندوز 10 (نسخه موبایل)

حال آمده ایم در مورد سیستم عاملی حرف بزنیک که با رابط کاربری ساده اش توانسته طرفداران زیادی را به سمت خود بکشد. این سیستم عامل که ویندوز 10 نام دارد در رده سوم سیستم عامل های نام برده قرار گرفته است. با این حال با وجود مشکلات بودجه امسال مایکروسافت در بخش موبایل، چنین محصولی در این سطح فراتر انتظارات بقیه بود.

بلک‌بری 10

شاه‌توت، نام تجاری سیستم عامل شرکت بلک‌بری (خود بلک‌بری به معنای شاه‌توت است) است که این سال‌ها رنگ و بوی قبل‌ها را ندارد، سیستم عامل بلک‌بری با قابلیت‌های منحصر به فرد خود سال‌ها پیش مشتریان را شگفت زده می‌کرد، ولی با پیشرفت غول سیستم‌ عامل‌ها مشتریان این شرکت کم‌کم به اندروید و iOS نقل مکان کردند ولی هنوز بلک‌بری امیدوار است تا گوشی‌های بلک‌بری پاسپورت و بلک‌بری Leap فروش‌های خوبی داشته باشد. البته چندی پیش اولین گوشی با سیستم عامل اندروید این شرکت با نام بلک‌بری Priv معرفی شد.

امکانات پیشرفته

NFC

NFC که به معنای ارتباطات میدان نزدیک است و اکثر گوشی‌های امروزی دارای آن هستند. به دستگاه امکان تبادل سریع اطلاعات بین دو دستگاه دارای NFC‌ را می‌دهد، مانند سیستم‌های اپل Pay و گوگل Wallet . البته در تلویزیون‌ها و بلندگو‌ها نیز این سیستم مانند بلوتوث با سرعت بیشتر بکار می‌رود.

شارژ بی‌سیم

اگر شما فکر می‌کنید شارژ بی‌سیم یک تکنولوژی بسیار مدرن و جدید است در اشتباهید! این سیستم قبلا در مسواک‌های برقی و دیگر لوازم خانگی نصب شده بود، با این حال با سرعت پایینی وارد تلفن‌های هوشمند شد. استاندار‌های مختفلی برای کیفیت شارژ بی‌سیم وجود دارد. در برخی از کشور‌های پیشرفته در رستوران‌های آن‌ها در زیر میز قابلیت شارژ بی‌سیم را فراهم کرده‌اند. امیدواریم به زودی این تکنولوژی به طور وسیع در تمام تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

حسگر اثر انگشت

شاید همه اپل را با تکنولوژی حسگر اثر انگشت خود به عنوان توسعه دهنده آن بدانیم که برای قفل محبوب اثر انگشت خود استفاده می‌کرد. بله اپل اولین شرکتی بود که از این تکنولوژی استفاده کرد و در آی‌فون 6 به بالا با استفاده از NFC قادرید با لمس گوشی خود پرداخت‌های خود را در دنیایی واقعی انجام دهید.

صفحه نمایش خمیده

هدف از تولید صفحه نمایش منحنی در چه چیزی بود؟ سوال این است پول بیشتر یا کلاس بیشتر؟ گوشی‌های سامسونگ گلکسی Round و ال‌جی G Flex اولین گوشی با این صفحه نمایش‌ها بودند. ال‌جی ادعا می‌کند: صفحه نمایش خمیده باعث کاهش شکستگی می‌شود.

از آنجایی که این گوشی‌ها در اندازه بزرگ معرفی ‌‌می‌شوند، مثلا سامسونگ گلکسی  اس 9 نحوه گرفتن آن‌ها جوری است که باید انگشتانتان را کنار صفحه قرار داده پس بعضی مواقع لمس آنجا اشتباهی عمل می‌کند (البته این مورد فقط برای گوشی‌هایی که کنارشان خمیده است مانند سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس صدق می‌کند).

پس نتیجه می‌گیریم صفحه نمایش خمیده هدفی جز یک تبلیغ و درآمد بیشتر ندارد.

شبکه‌های موبایل و 4G

CDMA

CDMA مخفف عبارت “code division multiple acces” یا معنی آن به فارسی “تقسیم کد دسترسی چندگانه” یک روش برای دریافت و ارسال صدا مانند سلول‌اهی رادیو است که بیشتر در آمریکا و بعضی از مناطق ژاپن و کره‌جنوبی یافت می‌شود.

GSM

GSM که با نام مستعار سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل می شناسیم برای اولین بار توسط کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن انگلستان و کشور‌های دیگر اروپایی و به دنبال آن‌ها تا آفریقا و استرالیا و آسیا به دنیال آن رفتند و تقریبا اکثر منطق را پوشش می‌دهد. البته موبایل موتورلا Moto X Pure Edition با روشی منحصر به فرد هر دو را می‌تواند پشتیبانی کند و هم سازگار با GSM است هم سازگار با .CDMA

+HSPA

روش کاری بسیار شبیه به 3 G داشته با این تفاوت که از نظر سرعت به 168 مگابایت نیز می‌رسد. البته پروتکل‌های ارائه شده فقط اندکی سریع‌تر از 3G  می‌باشند و سرعت متوسط دانلود آن بین 3 مگابایت تا 5 مگابایت است.

 4G و LTE

 LTEکه به معنای تکامل بلند مدت است، مخفف عبارت Long Term Evolution می باشد. نسل حال حاضر از اتصال داده‌ها سریع‌تر از هر دو فن آوری GSM و CDMA است LTE Advanced.  یک پله بالاتر از LTE است که می‌تواند سرعت بالاتر و همچنین استفاده از شبکه CDMA را پوشش دهد.