داستان شرکت نوکیا
داستان زندگی + فکت های شرکت نوکیا

اولین چیزی که با شنیدن اسم نوکیا به ذهنمان می‌آید، گوشی‌های جان‌سخت و جاودانۀ آن است. بسیاری حتی برای اثبات این جان‌سختی، آزمایشات بسیار عجیب و غریبی را برروی گوشی‌های نوکیا انجام داده‌اند که با کمال تعجب، گوشی‌های نوکیا توانستند جان سالم از آن‌ها به در ببرند. اما این موضوع، تمام آن چیزی نیست که از شرکت نوکیا وجود دارد.

شرکت نوکیا، همانند هر شرکت موفق دیگری، داستان پر فراز و نشیبی دارد و الهام‌بخش اتفاقات بسیاری در دنیای تکنولوژی بوده‌است.

برای آشنایی با داستان زندگی و همچنین فکت‌های شرکت نوکیا، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از موبایل7 را از دست ندهید.

سال‌های آغازین شرکت نوکیا

سال‌های اولیه زندگی شرکت نوکیا

جالب است بدانید که شرکت نوکیا، در آغاز فعالیت خود در حوزۀ تکنولوژی فعالیت نداشته است. در 28 اکتبر سال 1865 در شهر تامپره کشور فنلاند، شرکتی برای ساخت خمیر کاغذ توسط فردی به نام فردریک ایدستام که یک مهندس معدن بود، تأسیس شد. این شرکت، به‌واسطۀ همجواری با رودخانۀ نوکیان ویرتا، نوکیا نامگذاری شد.

در سال 1871، ایدستام با همکاری دوست خود یعنی لئو میشلین، شرکتی مشترک به نام Nokia Ab را تأسیس کرد. این شرکت، در سال 1896، با بازنشستگی ایدستام، به دست میشلین افتاد و او، فعالیت Nokia Ab را با تولید برق ادامه داد. با شروع جنگ جهانی اول، در سال 1922 شرکت Nokia Ab تا مرز ورشکستگی پیش رفت اما یک شرکت لاستیک‌سازی فنلاندی، سهام نوکیا را خریداری کرد و شرکت نوکیا را از ورشکستگی نجات داد.

 نقطۀ عطف شرکت نوکیا

سال 1967، نقطۀ عطف برند نوکیا بود. در این سال، سه شرکت Nokia Ab، با دو شرکت دیگر که یکی از آن‌ها، همان شرکت لاستیک‌سازی فنلاندی بود، ادغام شد. با این ادغام، شرکت نوکیا که ما امروزه آن را می‌شناسیم، شکل گرفت.

شرکت جدید نوکیا، به فعالیت در 4 حوزۀ عمدۀ ساخت لاستیک، کابل، وسائل الکترونیک و جنگلداری مشغول شد؛ اما این 4 فعالیت، تنها فعالیت‌های شرکت نوکیا نبودند.

رفته رفته، بخش الکترونیک نوکیا به قسمت جداگانه‌ای تبدیل شد و شروع به تولید لوازم مخابرات کرد. در آن دوران، بیشترین تمرکز شرکت نوکیا بر ساخت لوازم مخابرات بود و دلیل آن هم، شمار کم رقبا و امکان پیشرفت سریع در این حوزه بود.

اولین گوشی کمپانی نوکیا

اولین‌های گوشی‌های نوکیا

اولین‌ گوشی برند نوکیا، در سال 1987 با نام موبیرا سیتی من 900 با فناوری GSM (شبکه ارتباط جهانی) راهی بازار شد.

سخت‌جان‌ترین گوشی دنیا، نوکیا 3310، در سال 2000 راهی بازار شد.

در دورانی که بازار تلفن‌های هوشمند خیلی داغ و پردرآمد نبود، بازی مار معروف نوکیا، باعث فروش بالای گوشی نوکیا 6110 شد. بسیاری از مردم آن زمان، برای سرگرم کردن کودکان خود، اقدام به گوشی نوکیا 6110 کردند. این بازی، چنان جذاب بود و چنان جایگاه ویژه‌ای در دنیای نوستالژیک مردم دارد که بسیاری از مردم، هنوز هم این بازی را در گوشی‌های هوشمند خود دارند.

اولین گوشی نوکیا که با دوربین عرضه شد، نوکیا 7650 بود که در سال 2002 راهی بازار شد. این گوشی، دوربینی با لنز 0.3 مگاپیکسلی داشت. وجود دوربین برروی تلفن‌های هوشمند، برای مردم بسیار جذاب بود. درواقع، طراحی گوشی دوربین‌دار، یکی دیگر از استراتژی‌های فروش شرکت نوکیا بود که بسیار سر و صدا کرد.

شما به‌راحتی می‌توانید با امکان خرید اقساطی گوشی، صاحب گوشی نوکیا شوید.

نزول شرکت نوکیا

شرکت نوکیا، رفته رفته رشد پیدا کرد. این رشد، تا جایی ادامه پیدا کرد که در سال 2006، شرکت نوکیا به‌عنوان دومین شرکت تحسین‌برانگیز جهان شناخته شد. با این وجود، شرکت نوکیا از آیندۀ غم‌انگیزی که در انتظارش بود، بی‌اطلاع بود.

یکسال بعد یعنی در سال 2007، با روی کار آمدن شرکت آیفون، برند نوکیا، سیر نزولی خود را آغاز کرد.

بعد از سال 2007 و شروع سیر نزولی شرکت نوکیا، این شرکت تصمیم گرفت که بخش تولید گوشی‌های خود را به شرکت مایکروسافت بفروشد.

با وجود اینکه مایکروسافت، حق تولید گوشی‌های نوکیا را خریداری کرد، اما نتوانست در بازار تلفن‌های هوشمند، خودی نشان دهد. همین امر، باعث شد تا شرکت مایکروسافت، حق تولید گوشی‌های نوکیا را تا سال 2027 به شرکت HMD واگذار کند.

در حال حاضر، شرکت HMD همان شرکتی است که گوشی‌های نوکیا را تولید می‌کند.

سال‌های رکود نوکیا

فکت های شرکت نوکیا

1-  در سال 1991، اولین تماس تلفنی با فناوری GSM توسط نخست وزیر وقت کشور فنلاند در شهر هلسینکی برقرار شد. این رویداد، باعث شد نام برند نوکیا در سراسر جهان، بر سر زبان‌ها بیافتد.

2- شبکۀ GSM که برروی گوشی‌های نوکیا استفاده شده بود، هنوز هم یکی از پرکاربردترین شبکه‌های ارتباط جهانی در دنیای تلفن‌های هوشمند است.

3- ترانۀ معروف زنگ تماس نوکیا، توسط یک موسیقی‌دان اسپانیایی ساخته شده‌است. این ترانه، بعدها به‌عنوان لیبل نوکیا شناخته شد.

4- آهنگ پیامک نوکیا، در حقیقت کد مورسی است که پیام (صحبت کردن با همدیگر) را منتقل می‌کند.

5- با عرضۀ نوکیا سری N، انقلاب بسیار زیادی در دنیای گوشی‌ها در زمینۀ عکاسی و فیلمبرداری رخ داد. در حقیقت، گوشی‌های نوکیا سری N، بنیانگذار اتفاقات و تحولات بسیاری در دنیای تکنولوژی شدند.

دستاوردهای نوکیا

1- شرکت نوکیا، در سال 2020، جایزۀ آکادمی علم و هنر را از آن خود کرد.

2- در سال 2019، شرکت نوکیا به‌عنوان بهترین شرکت در حوزۀ شبکه‌های مخابراتی شناخته شد.

3- در سال 2022، ارزش تخمینی شرکت نوکیا، 4.5 میلیارد دلار است که در برابر رقبایی مثل آیفون و سامسونگ، عدد بزرگی نیست اما میتواند نوید دهندۀ این باشد که شرکت نوکیا، همچنان جای پیشرفت دارد و رشد دارد.

ختم کلام

با توجه به تاریخچۀ شرکت نوکیا، احتمال می‌رود که با یک برنامۀ درست و سرمایه‌گذاری خوب، شرکت نوکیا پیشرفت زیادی داشته باشد، تا حدی که به روزگار اوج خود بازگردد.

با وجود اینکه به نظر می‌آید بازار کار گوشی‌های نوکیا، خوابیده است، اما نوکیا در این سال‌ها، در تلاش بوده تا فاصلۀ خود با دیگر رقبا را تا حد ممکن کم کند تا برای بازگشت، مشکلات کمتری داشته باشد.

بسیاری از طرفداران حوزۀ تکنولوژی بر این باورند که سکوت شرکت نوکیا، خبر از آینده‌ای درخشان را می‌دهد و این احتمال وجود دارد که شرکت نوکیا، طرفداران خود را در آینده‌ای نه چندان دور، غافلگیر کند.

آیا به نظر شما، شرکت نوکیا با وجود سال‌هایی که پشت سر گذاشته است، امکان بازگشت و رقابت با غول‌هایی همچون اپل و سامسونگ را دارد؟