تیک آبی جیمیل
جریان تیک آبی جیمیل چیست؟

حتماً تا به حال واژه تیک آبی به گوشتان خورده و بسیار در اینستاگرام ان را مشاهده کرده اید. خوب حال جیمیل هم این طرح را می خواهد اجرا کند که طرح آن توسط آژانس امنیتی دولت امریکا برای جلوگیری از دسترسی شخص های ناشناس به حساب های کاربری جیمیل داده شده است.

قرارداد تیک آبی که برای افزایش امنیت پیام ها و دیتا های این شرکت هست از دو جزء کلی تشکیل شده است. بخش اول ایجاد پلتفرم امن برای جیمیل و بخش دوم آموزش کاربران چیمیل در زمینه امنیت سایبری است.

البته هر کدام از این اجزای اصلی چند بخش در خودشان دارند که در ادامه بررسی می کنیم. بخش اول شامل دو بخش است. در مرحله اول ایجاد رابط برنامه نویسی یا همان API است. نام این نوع احراز هویت دو عاملی نام دارد که به کاربران این اجازه را می دهد تا با چک کردن هویت دو مرحله ای حساب های جیمیل خود را از دست افراد ناشناس محافظت کنند. همچنین باعث می شود تا یک پلتفرم امن برای ارتباط بین جیمیل و آژانس امنیتی دولت آمریکا ایجاد شود، اینگونه آژانس می تواند با حفظ امنیت کاربران درخواست اطلاعات آنها را برای مشکلات امنیتی درخواست کند.

مرحله دوم شامل آموزش کارمندان و کاربران جیمیل است تا بتوانند با مواردی مانند حفاظت از اطلاعات، حفاظت از پسوردها، رفع اشکال سایبری و موارد مشابه برخورد کنند و از اطلاعات خود محافظت کنند. این آموزش‌ها شامل زمینه‌های مختلفی مانند شناسایی فعالیت‌های مشکوک در حساب‌های جیمیل، بررسی پیام‌های پست الکترونیک، بررسی تنظیمات امنیتی و موارد مشابه هستند که سطح امنیت پلتفرم را چندین برابر قبل می کند.

برای به اجرا رساندن این طرح یک تیم متخصص شامل بهترین هکر ها، پژوهشگران دانشگاهی و متخصصان امنیت وب به کار گرفته شده اند. این تیم از بررسی حملات قبلی و بررسی آنها و همچنین بهینه کردن ساختار ارسال و دریافت اطلاعات، ضعف های موجود در سیستم را پیدا و برطرف می کنند.

به عنوان اولین مرحله از قرارداد تیک آبی، جیمیل این API را برای کابران خود منتشر کرد. با استفاده از این API، کاربران جیمیل می توانند برای ورود به حساب کاربری، خود را احراز کنند. هنگامی که کاربر نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می کند، یک کد به حساب جیمیل فرد ارسال می شود که در دستگاه هایی که قبلاً فرد در آنها حساب خود را تایید کرده است در دسترس قرار می گیرد. این کد به کاربر ارسال شده است و باید قبل از ورود به حساب کاربری، کد را وارد کرده و به این ترتیب حساب کاربری خود را در برابر دسترسی افراد ناشناس محافظت کند.

بسیاری از کاربران جیمیل از این قابلیت استفاده کردند و کمتر برای حفظ امنیت حساب کاربری خود نگران بودند.

با توجه به گسترش دائمی حملات به اطلاعات شخصی و روی کار آمدن سازمان های کشوری که سعی در هک کردن اطلاعات اشخاص دارند، این حرکت گام بزرگی برای حفظ امنیت شبکه ارتباطی جیمیل بوده و باعث بیشتر شدن کاربران این پلتفرم شده است.