بررسی قابلیت های سیستم عامل هایپر او اس
بررسی قابلیت های جذاب سیستم عامل Hyper OS

سیستم عامل Hyper OS، سیستم عامل جدیدی است که به تازگی توسط شرکت شیائومی معرفی شده‌است. تا پیش از این، سیستم عامل MIUI برروی گوشی‌های شیائومی دیده بودیم که کار با آن، تعریف چندانی نداشت. کمپانی شیائومی که از نارضایتی کاربران خود مطلع شد، تصمیم گرفت سیستم عامل جدیدی با نام Hyper OS را معرفی کند.

بسیاری بر این باورند که سیستم عامل هایپر او اس، رقیبی سرسخت برای رقبای خود، از جمله سیستم عامل IOS شرکت اپل است؛ آیا به نظر شما، این موضوع حقیقت دارد؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی با قابلیت های سیستم عامل Hyper OS تا انتها با موبایل7 همراه باشید.

سیستم عامل هایپر او اس، سیستم عامل جدید شیائومی

سیستم عامل چیست؟

هنگامی که صحبت از سیستم عامل می‌شود، منظور برنامه‌ایست که به اجرای برنامه‌های دیگر کمک می‌کند. درواقع سیستم عامل گوشی، برنامه‌ایست که اگر نباشد، برنامه‌های دیگر گوشی قابل اجرا نیستند.

شرکت‌های تولید تلفن‌های هوشمند، همگی در تلاش برای استفاده از سیستم عامل اختصاصی شرکت خود هستند. در این میان، تنها شرکت اپل و سامسونگ هستند که از سیستم عامل اختصاصی خود (به‌ترتیب از IOS و Android) استفاده می‌کنند. شرکت‌های دیگر، همگی سیستم عامل‌هایی بر پایۀ اندروید طراحی و عرضه می‌کنند.

سیستم عامل hyper os چیست؟

سیستم عامل هایپر او اس، یک سیستم عامل جدید و توسعۀ یافته از شرکت شیائومی است. هنگامی که با هایپر او اس روبه‌رو می‌شوید، در واقع با سیستم عامل اندرویدی روبه‌رو شدید که از نظر ظاهری، شبیه به IOS است و تفاوت زیادی نسبت به میوآی دارد. با این وجود، سیستم عامل هایپر او اس، متفاوت از اندروید است. درواقع شیائومی، قابلیت های چندین سیستم عامل (اندروید، آیو اس، وان یو آی و …) را با یکدیگر ترکیب و هایپر او اس را خلق کرده‌است.

در حالت عادی، نمی‌توان گفت که این سیستم عامل، حرف جدیدی برای گفتن دارد زیرا قابلیت های آن را در سیستم عامل‌های دیگر، دیده‌ بودیم. با این وجود، هنگامی که به سیستم عامل قبلی شرکت شیائومی یعنی میوآی نگاه می‌کنیم، عرضۀ سیستم عامل جدید، جای تحسین دارد.

چه گوشی‌هایی سیستم عامل هایپر او اس را دارند؟

خانوادۀ شیائومی 13 که شامل شیائومی 13، 13 پرو، 13 اولترا، 13 تی و 13 تی پرو می‌شود و همچنین، خانوادۀ شیائومی 14 که شامل شیائومی 14، 14 پلاس و 14 اولترا دارای سیستم عامل هایپر او اس هستند. طبق اخبار اعلام شده، قرار است گوشی‌های ردمی و پوکو نیز در آینده از این سیستم عامل استفاده کنند.

شما می‌توانید هرکدام از این گوشی‌ها را که بخواهید، به‌راحتی و همین امروز با امکان خرید اقساطی گوشی سایت موبایل7، تهیه و خریداری کنید.

چه گوشی هایی سیستم عامل هایپر او اس را دارند؟

چرا شیائومی، آپدیت جدیدی برای میوآی ارائه نکرد؟

همۀ کاربران فکر می‌کردند که میوآی 15 قرار است عرضه شود اما کمپانی شیائومی، با معرفی سیستم عامل هایپر او اس، کاربران را شگفت‌زده کرد.

حقیقت امر این است که میوآی در طول دوران خود، کاربران را ناامید کرده بود. همین دلیل، کافیست تا شرکتی مانند شیائومی که به‌دنبال این است که سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد، دیگر روی مهرۀ سوخته سرمایه‌گذاری نکند. بنابراین، شیائومی همراه با گوشی‌های جدید خود، سیستم عامل جدیدی را نیز عرضه کرد.

شیائومی با عرضۀ سیستم عامل هایپر او اس، به کاربران نشان داد که پتانسیل و علاقۀ زیادی به پیشرفت دارد و اینگونه نیست که بر اشتباهات خود پافشاری کند.

قابلیت های سیستم عامل هایپر او اس چیست؟

سیستم عامل هایپر او اس، قابلیت هایی دارد که بسیاری از دوست‌داران گوشی‌های شیائومی را مجذوب خود کرده‌است. از جمله این قابلیت ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روان‌تر شدن گوشی با سیستم عامل هایپر او اس

هنگامی که با سیستم عامل هایپر او اس مواجه می‌شوید، اولین قابلیتی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، کارکرد نرم و روان گوشی است. این موضوع، بویژه اگر از کاربران سیستم عامل میوآی بوده‌اید، بیشتر به چشم می‌آید.

قابلیت جذاب امنیت در هایپر او اس

هنگامی که در تنظیمات، وارد بخش امنیت می‌شوید، صفحه‌ای متفاوت از آن چیزی که در میوآی دیده بودید، برای شما باز می‌شود.

در ابتدای صفحه، لیستی از برنامه‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که در آن، از لوکیشن، دوربین و یا میکروفون گوشی استفاده شده‌است؛ حتی تعداد، تاریخ  و ساعت دقیق استفاده نیز به شما نمایش داده می‌شود. این قابلیت، به شما این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر گوشی خود داشته باشید و از ریز جزئیات اطلاع داشته باشید. شما همچنین در صورت لزوم، می‌توانید برخی دسترسی‌ها را غیرفعال کنید.

قابلیت جالب‌تری که در بخش امنیت سیستم عامل هایپر او اس وجود دارد، استفاده از رمز برای خاموش کردن کامل گوشی است. در بخش تنظیمات امنیت، گزینه‌ای وجود دارد که اگر آن را فعال کنید، هنگامی که قصد خاموش‌کردن کامل گوشی خود را دارید، از شما رمز می‌خواهد و اگر رمز را وارد نکنید، گوشی شما تا زمانی که شارژ داشته باشد، روشن می‌ماند. این قابلیت، بویژه زمانی که گوشی شما دست شخص دیگری می‌افتد، بسیار مفید است.

قابلیت های هایپر او اس

یکپارچه‌سازی با سیستم عامل هایپر او اس

یکی از بزرگترین اهداف شیائومی از عرضۀ سیستم عامل هایپر او اس، یکپارچه‌سازی بود. شرکت شیائومی، به‌دنبال این است که شبیه به اپل شود. در گوشی‌های اپل، این قابلیت وجود دارد که گوشی خود را به دستگاه دیگر شرکت اپل متصل کنید.

در بخش تنظیمات گوشی‌های هایپر او اس نیز، بخشی به نام Interconnectivity وجود دارد که با استفاده از این بخش، شما می‌توانید گوشی خود را به دستگاه دیگر (تبلت، تلویزیون، لپ تاپ، ساعت هوشمند و …) برند شیائومی وصل کنید. شما با اتصال گوشی خود به دستگاه دیگر، می‌توانید ادامۀ برنامه‌ای را که در گوشی باز کردید، برروی دستگاه دیگری داشته باشید. حتی می‌توانید تماس خود را از طریق دستگاه دیگری (لپ تاپ یا …) پاسخ دهید.

کم حجم‌ترین سیستم عامل

از قابلیت‌های جذاب دیگری که در سیستم عامل هایپر او اس وجود دارد، حجم کم آن است. هنگامی که شما بخواهید سیستم عاملی را برروی گوشی خود نصب کنید، به چندین گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خالی احتیاج دارید. به‌عنوان مثال، هنگامی که بخواهید سیستم عامل میوآی را برروی گوشی خود داشته باشید، به حداقل 13 گیگابایت و برای سیستم عامل ONE UI و IOS، به حداقل 11 گیگابایت فضای خالی احتیاج دارید.

سیستم عامل هایپر او اس با حجم 8 گیگابایت، کم حجم‌ترین و سبک‌ترین رابط کاربری در دنیای گوشی‌های هوشمند تا به امروز است.

قابلیت مدیریت حافظۀ رم در هایپر او اس

مدیریت حافظۀ رم در سیستم عامل هایپر او اس به بهترین شکل عمل می‌کند؛ برای درک این موضوع، بگذارید مثالی برای شما بزنیم:

فرض کنید با تلفن هوشمندی که سیستم عامل هایپر او اس را در خود دارد، مشغول بازی هستید. ناگهان کاری برای شما پیش می‌آید و مجبور می‌شوید از صفحۀ بازی خارج شوید و با کار دیگری مشغول شوید. هنگامی که بعد از چندین ساعت، دوباره برنامۀ بازی را باز می‌کنید، هایپر او اس بازی را از همان جایی که شما خارج شدید، برایتان می‌آورد. این در حالی است که در بسیاری از سیستم عامل‌ها، می‌بینیم که اگر چندین ساعت از خارج شدن از یک برنامه بگذرد، کلا صفحه بسته می‌شود.

این موضوع، نشان از قابلیت بالای هایپر او اس در مدیریت حافظۀ رم دارد.

بخش کنترل سنتر سیستم عامل هایپر او اس

بخش control center در سیستم عامل هایپر او اس

یکی دیگر از قابلیت های هایپر او اس، تغییرات آن در بخش control center است. بخش control center، همان بخش تنظیمات سریع دستگاه است که شما در آن، می‌توانید تنظیماتی مانند میزان روشنایی، اتصال اینترنت و بلوتوث خود را دستکاری کنید.

هایپر او اس در بخش control center، بسیار بهتر از میوآی عمل کرده‌است و تنظیمات بیشتری را به مخاطب خود ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که ظاهر این بخش در هایپر او اس، بسیار شبیه به control center گوشی‌های اپل است.

قابلیت های پس‌زمینۀ

هنگامی که وارد بخش تنظیمات هایپر او اس می‌شوید، متوجه برخی تغییرات نسبت به میوآی می‌شوید؛ به‌عنوان مثال، در تنظیمات هایپر او اس، همانند چیزی که در سیستم عامل Color OS در گوشی‌های اوپو دیده‌ بودیم، با بخشی به نام Wallpaper and personalization مواجه می‌شویم. در این بخش، شما به‌راحتی می‌توانید پس‌زمینۀ صفحۀ اصلی و صفحۀ گوشی را خود را عوض کنید، آیکون‌ها را تعویض کنید و هر تغییرات بصری دیگری را که می‌خواهید، در گوشی خود اعمال کنید.

علاوه‌بر این، در انتهای بخش Wallpaper and personalization، گزینه‌ای وجود دارد که والپیپرهای ساخته‌شده توسط خود شرکت شیائومی را به شما نشان می‌دهد و شما با گزینه‌های فراوانی برای پس‌زمینه مواجه می‌شوید.

شخصی‌سازی صفحۀ قفل، همانند آیفون

در گوشی‌هایی که سیستم عامل هایپر او اس را برروی خود دارند، شما این قابلیت را دارید تا صفحۀ قفل را تغییر دهید و شخصی‌سازی کنید.

هنگامی که صفحۀ گوشی روشن است و هنوز صفحۀ قفل را باز نکردید، شما با نگهداشتن انگشت خود برروی صفحۀ قفل، وارد بخش تغییرات پس‌زمینه می‌شوید و می‌توانید پس‌زمینۀ صفحۀ قفل گوشی خود را تغییر دهید. این بخش، 4 گروه مختلف (لاک اسکرین، کلاسیک، رومنس و مگزین) را دربرمی‌گیرد که شما با توجه به سلیقۀ خود، می‌توانید هرکدام را که می‌خواهید انتخاب کنید. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود.

تفاوتی نمی‌کند که شما از کدام گروه، پس‎‌زمینۀ خود را انتخاب می‌کنید؛ هایپر او اس این امکان را به شما می‌دهد تا هر عکسی از پس‌زمینۀ صفحۀ قفل را برای خود شخصی‌سازی کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید همانند آیفون، فونت نوشته‌ها و رنگ تصویر را تغییر دهید.

تغییرات منوی دوربین در هایپر او اس

با وجود اینکه در سیستم عامل هایپر او اس، شاهد تغییرات کمی در بخش دوربین هستیم، اما همین تغییران کم، باعث جذاب‌تر و ساده‌تر شدن رابط کاربری دوربین شده‌است.

یکی از این تغییرات، این است که هنگامی که دوربین گوشی را باز می‌کنید، اگر انگشت خود را برروی صفحه قرار دهید و به پایین بکشید، پنجره‌ای از تنظیمات برایتان نمایش داده می‌شود. این پنجره، تنظیمات زیادی از دوربین را به شما نمایش می‌دهد و با وجود این پنجره، شما نیازی به رفتن به بخش تنظیمات گوشی ندارید.

قابلیت پس زمینۀ هایپر او اس

قابلیت هایپر او اس در بخش گالری

در بخش گالری، بخش پیشنهادات (recommended) که پیش از این در سه نقطۀ بالا قرار داشت، به پایین منتقل شده‌است. شما با استفاده از این بخش، می‌توانید به ساخت آلبوم، کلاژ، ویدیو و موارد دیگر بپردازید.

به‌علاوه، سیستم عامل هایپر او اس این امکان را به شما می‌دهد که با بازکردن یک تصویر و نگه‌داشتن انگشت خود برروی یک سوژه، آن سوژه را از تصویر جدا کرده و در جای دیگری استفاده کنید. این قابلیت را پیش از این در گوشی‌های آیفون دیده بودیم.

حذف راحت‌تر برنامه‌های شرکت شیائومی

قابلیت خوب دیگری که در سیستم عامل Hyper OS با آن روبه‌رو هستیم، حذف راحت‌تر برنامه‌های شرکت شیائومی است. هنگامی که با میوآی روبه‌رو بودیم، حذف برنامه‌هایی که توسط خود کمپانی شیائومی برروی گوشی نصب می‌شد، کاری طولانی و سخت و صد البته آزاردهنده بود. اما در سیستم عامل hyper os، این مشکل برطرف شده و شما می‌توانید به‌راحتی، برنامه‌های شرکت شیائومی و حتی برنامه‌های محافظت شده را حذف کنید.

ختم کلام

عرضۀ سیستم عامل هایپر او اس، نور امیدی را در دل کاربران شیائومی روشن کرد. شیائومی با عرضۀ این رابط کاربری، نشان داد که هنوز هم حرفی برای گفتن دارد و پتانسیل نهفتۀ زیادی دارد.

آیا به نظر شما در آینده، شیائومی می‌تواند به یکی از رقیبان سرسخت آیفون تبدیل شود یا خیر؟