Screenshot 20190705 010652
ادامه روند کاری شرکت space x

ادامه روند کاری شرکت space x:

‏شرکت SpaceX برای اولین بار و بعد از تلاش های فراوان، تونسته دماغه موشک هاش رو روی تور بسیار بزرگ قایق Ms. Tree فرود بیاره.

این دماغه ها معمولا بعد از پرتاب شدن موشک به مدار و جدا شدن از بدنه موشک، در دریا سقوط میکنن که با توجه به هزینه 6 میلیون دلاری هر کدوم از اونها، قطعه ارزشمندی از یک موشک دور انداخته میشه.

Screenshot 20190705 010652
ادامه روند کاری شرکت space x

بنابراین SpaceX با فرود اوردن اونها و در نتیجه با بازیافت این دماغه ها میتونه 6 میلیون دلار در هزینه ساخت یک موشک حداقل 60 میلیون دلاری صرفه جویی کنه.

‏در ویدیو سقوط یک نیمه از دماغه موشک به سمت زمین رو میبینید که نورهای ابی رنگ ناشی از اصطکاک بدنه این دماغه با جو هستن و در نهایت برای کاهش سرعت این دماغه و فرود اومدن اهسته اون روی تور قایق Ms. Tree، از چتر استفاده شده.

شرکت SpaceX این سیستم را در ابتدا با نام Big Falcon Rocket یا BFR معرفی کرد، اما در نهایت نام قسمت بالایی آن را به استارشیپ و قسمت تقویتی موشک آن را به Super Heavy تغییر داد. این دو قسمت اکنون در تگزاس و فلوریدا در حال تکمیل و توسعه یافتن هستند.

اگرچه ممکن است بین این دو قسمت تفاوت هایی وجود داشته باشد؛ با این حال هر دو گروه تولیدکننده در حال طراحی وسیله ای هستند که قابلیت حمل ۲۰ متریک تن بار را به مدار ژئواستاتیکی و بیش از ۱۰۰ متریک تن بار را به مدار نزدیک زمین داشته باشد.

شرکت اسپیس ایکس همچنین برنامه هایی برای حمل محموله هایی به کره ماه و کره مریخ از طریق BFR دارد.

پیش از عملی شدن هر یک از این برنامه ها، SpaceX باید این سیستم را تحت آزمایش های سخت تری قرار دهد. به استناد خود شرکت، قرار است طی ماه های آینده آزمایش های بیشتری روی این سیستم انجام شود و هدف شرکت این است که هر چه سریع تر از این سیستم بهره برداری کند. مشتریان به احتمال زیاد می توانند در اوایل سال ۲۰۲۱ از این سیستم استفاده کنند.

Mo7.ir

منبع:Techcrunch